FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/01/2022

Vilka krav finns på att få vapentillstånd?

Tjena! Jag är 17 år och planerar att starta mitt eget företag efter att jag gått lumpen. Jag undrar om det är möjligt att få vapentillstånd till både mig och mina arbetstagare? Har försökt att googla men har bara hittat jaktvapenlicens. Tack i förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är möjligt att få vapentillstånd i Sverige och i sådana fall vilka krav som uppställs för det.

Polisen beslutar om vapentillstånd (2 kap. 2 § vapenlagen.) Tillstånd ska endast beviljas om det kan antas att vapnet inte kommer att missbrukas (2 kap. 5 § vapenlagen).

Rikspolisstyrelsen (RPS) har utfärdat allmänna råd (RPSFS 2009:13) om vad som ska bedömas vid ett tillståndsärende. Dessa är vägledande vid bedömningen.

Enligt de allmänna råden är en förutsättning för vapentillstånd att personen i fråga gjort sig känd som en pålitlig, omdömesgill och laglydig person. RPS menar vidare att en person som begått brott som påverkar lämpligheten att inneha skjutvapen inte bör få vapentillstånd förrän en viss tid efter brottet begicks. Brottets svårhetsgrad ska i det fallet vara avgörande för att bestämma hur lång tid efter domen som vapentillstånd kan meddelas. RPS uttalar också att det vid brott mot jaktlagstiftningen som medför exempelvis villkorlig dom inte bör beviljas tillstånd förrän cirka fem år efter det att gärningen begicks. Vederbörande ska ha fyllt 18 år (vissa undantag finns), vara laglydig och skötsam och kunna intyga ändamålet med att hen ska inneha vapen.

I det fall du beskriver behöver alltså en ansökan göras för varje enskild person som vill ha tillståndet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare