Vilka krav kan en hyresgäst ställa på elförsörjningen i en bostadslägenhet och vad kan göras om den är undermålig?

Hej i min hyra ingår el och min hyresvärd har gjort så jag endast kan göra över med mycket lite ström innan säkringarna går. Normalt ska det vara minst 10A på säkringarna men nu har hyresvärden satt in 2A säkringar som bara klarar av 400W innan strömmen bryts. Ta bara en normal PC har en nätdel på 600W dvs. 50 % mer än säkringen klarar av och just detta har jag råkat ut för. Jag kan nu inte ens sätta på datorn förrän säkringarna går. Min fråga är kan och får hyresvärden göra så här och vad ska jag lämpligen nu göra för att åter kunna använda tex. datorn, hushållsapparater etc. ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

När det gäller bostadslägenheter står det i hyreslagen (12 kapitlet, 18a §, jordabalken) att för att lägsta godtagbara standard ska vara uppnådd ska lägenheten vara försedd med försörjning med elektrisk ström för normal hushållsförbrukning. Att inte kunna använda en vanlig dator eller hushållsmaskin låter helt klart som att det inte kommer upp till den nivån. Det finns ett par undantag till den regeln t.ex. om det rör sig om ett fritidshus, men om det är en vanlig hyresrätt är standarden ovan gällande.

Förutsatt att du är förstahandshyresgäst har du då möjlighet att, om hyresvärden inte på din uppmaning åtgärdar bristen, vända dig till hyresnämnden som kan förelägga hyresvärden att vidta lämplig åtgärd för att komma tillrätta med problemet. Ofta kan det räcka med att påtala att du vet att du har möjlighet att kräva en förbättring för att hyresvärden ska skärpa sig, men det är förstås också så att du bör vara inställd på att kunna gå vidare med frågan om så inte sker.

Hoppas det var svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Isak BergströmRådgivare