Vilka lagar har man att förhålla sig till när man uttrycker sig i grundlagsskyddade medier respektive i icke-grundlagsskyddade?

Hej!

Jag undrar; vilka lagar reglerar grundlagsskyddade medier respektive icke-skyddade på

det elektroniska/eterburna området?

Tack på förhand! Ni är grymma.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Grundlagsskyddade medier

Den lag fastställer vilka regler som gäller för grundlagsskyddade elektroniska och radiosända medier är yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Gränsen för vad man får uttala sig om i offentliga grundlagsskyddade medier, utan att riskera straffansvar, går vid de i tryckfrihetsförordningens (TF) uppradade straffbestämmelser. YGL hänvisar till TF. Listan i TF är uttömmande. Det innebär att sprids integritetskränkande bilder till en större krets via ett massutskick av SMS kan det vara straffbart enligt bestämmelsen om olaga integritetsintrång i brottsbalken, se 4 kap. 6 c §. Sker en spridning av samma bilder genom en databas med utgivningsbevis, ett medium som skyddas av YGL, är gärningen däremot straffri. Detta eftersom olaga integritetsintrång inte finns med i brottskatalogen i TF; en brottskatalog som även gäller för YGL, se 5 kap. 1 § YGL och 7 kap. 4-5 §§ TF.

Icke grundlagsskyddade medier

För att det ska vara ett brott att sprida vissa uppgifter via ett medium som är grundlagsskyddat krävs "dubbel täckning". Det innebär att alla brott som står med i brottskatalogen i 7 kap. 4-5 §§ TF också går att finna som brott på annat håll i lagstiftningen. Regler finns därmed i bl.a. brottsbalken, personuppgiftslagen (vilken dock upphör 25 maj 2018 och ersätts av dataskyddsförordningen), lag om företagshemligheter samt offentlighet- och sekretesslagen och upphovsrättslagen. Rätten att uttrycka sig sträcker sig längre när det sker i ett grundlagsskyddat medium än via ett medium som inte är det. Många av brotten i TF:s brottskatalog går att återfinna i brottsbalken. I brottsbalken finns även flera andra bestämmelser som är tillämpliga när uttalanden görs via internet eller dylikt men med ett medium som inte är grundlagsskyddat t.ex. det ovan nämnda brottet olaga integritetsintrång, se 4 kap. 6 c § brottsbalken.

Hoppas du fick svar på dina frågor och tack för komplimangen!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare