Vilka möjligheter har jag att driva in ett skadestånd i anledning av brott efter tio års tid?

Om gärningsmannen inte betalat ut skadestånd på 10 års tid. Vilka möjligheter finns där att driva in ett skadestånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna för preskriptionstid avseende skadestånd i anledning av brott återfinns i Preskriptionslagen (PL) och Brottsbalken (BrB).

Hur lång är preskriptionstiden för skadestånd i anledning av brott?

Huvudregeln är att fordringar (betalningskravet) preskriberas tio år efter dess uppkomst, 2 § PL. Detta innebär att betalningen inte längre kan göras gällande när preskriptionstiden har löpt ut och borgenären (personen som har betalningskravet) kan inte längre kräva att få betalt. Preskriptionstiden kan dock avbrytas på olika sätt genom ett preskriptionsavbrott vilket innebär att preskriptionstiden därefter startar om på nytt. Det kan exempelvis handla om att gäldenären (den som är skyldig pengar) lovar att betala, betalar av en del av skulden eller något liknande som visar att gäldenären “erkänner” att fordringen finns kvar, 5 § PL. Preskriptionsavbrott kan även ske om borgenären skickar ett skriftligt krav eller påminnelse till gäldenären.

När det kommer till fordringar som avser skadestånd på grund av brott ser det dock lite annorlunda ut. Den kortaste tiden för preskription är den vanliga, nämligen tio år. Men om tiden för åtalspreskription är längre än tio år förlängs preskriptionstiden för skadeståndsanspråket med den tid som stadgas för åtalspreskriptionen. Åtalspreskription innebär kortfattat den tid som åklagaren har rätt att väcka åtal för brottet.

Om fängelse på livstid kan följa av brottet är preskriptionstiden 25 år, 35 kap 1 § 5 p BrB. Detta innebär alltså att preskriptionstiden för skadeståndsfordran även är 25 år. Om det högsta straffet för brottet är åtta år innebär det att preskriptionstiden för skadestånd med anledning av brottet är 15 år, 35 kap 1 § 4 p BrB.

Sammanfattningsvis beror möjligheten att driva in skadeståndet på brottets straffskala och om något preskriptionsavbrott har skett.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare