Vilka möjligheter har man vid felaktigt utfört flyttstäd?

Hej! Vi har haft en städfirma på plats som utfört flyttstäd. 1. Flyttstädet har ej godkänts och de kommer för att åtgärda. Om det fortfarande ej åtgärdat punktlistan de blivit tilldelade, kan de då kräva betalning för utfört arbete eller hur tar man sig vidare här om man väljer att städa själv för att få det gjort? 2. Städpersonalen har även skrapat bort markeringarna på ugnen i köket så att det inte syns några markeringar för "läge, timer, temperatur". Vid samtal med ansvarig på städfirman så frånsäger de sig ansvaret och vägrar kompensera denna ugn som vi nu måste köpa nya till köparna utav bostadsrätten.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer förutsätta att ni har anlitat städföretaget i egenskap av privatpersoner då det rör sig om en bostadsrätt, därmed så regleras denna tjänst genom Konsumenttjänstlagen (KTjL).

Vad gäller om städningen inte blir godkänd igen?

Genom att städningen inte blev godkänd och att ugnen även blev skadad genom städningen så har tjänsten avvikit från vad som ska anses vara fackmannamässigt utfört (4 § KTjL). Vad som är fackmannamässigt utfört kan variera, men i grunden betyder det att företaget ska städa så som man kan förvänta sig att ett städföretag i branschen ska göra. Ni ska kunna förutsätta att ett städföretag som anlitats för att utföra flyttstäd ska hålla den standard som krävs för att få ett godkännande vid besiktningen. Utöver det så ska ni även kunna förutsätta att företaget ska veta vilka medel och verktyg som ska användas för att inte skada det som städas. Därmed så ska ett fel anses föreligga då tjänsten inte ska anses vara fackmannamässigt utförd (9 § 1 stycket 1 punkten KTjL).

För att fel ska anses vara giltigt krävs det att ni ska ha reklamerat i tid, vilket ni ska anses ha gjort då ni har påpekat felet för städfirman. Som huvudregel anses det ha skett inom skälig tid om det görs inom två månader (17 § 1 stycket KTjL). Ni som konsumenter har rätt att kräva ett antal påföljder vid fel i en tjänst (16 § KTjL). Om betalning inte skett än så har ni en möjlighet att hålla inne en del av betalningen som ett första steg (19 § KTjL).

Som sagt så finns ett antal påföljder som kan aktualiseras. Näringsidkaren har dock alltid rätt att avhjälpa felet, dvs åtgärda det som blivit fel utan att ni kräver det (20 § 2 stycket KTjL). Detta verkar vara det som skett i ert fall då städfirman kommer för att åtgärda punkterna som inte blivit godkända vid besiktningen.

Om städningen inte skulle bli godkänd ännu en gång så föreligger fortfarande det förra felet. Om så skulle vara fallet så har ni rätt att göra avdrag på priset för tjänsten (21 § 1 stycket KTjL).

Vad gäller angående den skadade ugnen?

Då ugnen blivit så pass skadad så ni är tvungna att byta ut den så blir det inte aktuellt att kolla på avhjälpande eller liknande. Det som primärt blir aktuellt att kolla på är möjligheter för skadestånd. Näringsidkaren är skyldig att ersätta skada till följd av fel, om det inte anses ha skett på grund av ett hinder utanför näringsidkarens kontroll (31 § 3 stycket KTjL). Jag anser att den skada som skett på ugnen ska vara inom näringsidkarens kontroll och skulle vara något som var möjligt att undvika om personen som städat hade rätt kunskap. Därmed så ska ni ha rätt att kräva skadestånd för skadan på ugnen.

Vad som kan vara bra att känna till är att den skadelidande parten är tvingad enligt lagen att begränsa sin skada (50a § KTjL). Om företaget kan visa att ni till exempel enbart kunde bytt ut den skadade delen eller liknande så är det därmed inte säkert att ni kan få skadestånd för hela summan för ersättningen av ugnen.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Jag skulle rekommendera att ni även kan kontakta Allmänna reklamationsnämnden om fler problem skulle uppstå och annars är ni självklart välkomna att kontakta oss på Lawline igen för vidare rådgivning.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare