FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/02/2019

Vilka påföljder kan bli aktuella vid falsk angivelse?

Hej. Jag är misstänkt för falsk angivelse då jag anmält en person för misshandel och urkundsförfalskning. Han jag anmält har inte blivit drabbad utav detta på något sätt, inte blivit kallad till förhör eller liknande. Jag har erkänt brott i förhör. Är 24 år, tidigare ostraffad, här en son på snart 6 år, jobb och bostad. Är väldigt ångerfull och mår riktigt dåligt. Finns chans att få villkorlig dom? Böter? Samhällstjänst? Jag är livrädd då jag inte visste hur grovt detta brott var...

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår det så har du erkänt att du falskt har angivit någon för misshandel och urkundsförfalskning. För att få svar på din fråga angående detta så får vi bland annat gå in i Brottsbalken (BrB) och Rättegångsbalken (RB) och kika. Jag förstår givetvis också att det är en mycket jobbig och svår situation du har hamnat i.

Man skiljer på "falsk angivelse" och "falsk tillvitelse"

Utfallet beror delvis på vilken avsikt som låg bakom din gärning. Man skiljer nämligen mellan bland annat "falsk angivelse" och "falsk tillvitelse". Jag ska gå nu nedan gå igenom båda delarna.

Falsk angivelse kan resultera i fängelse i två år, alternativt böter eller fängelse i sex månader om brottet var ringa

Det kan vara på tal om falsk angivelse om du falsk angav personen med avsikten att denne skulle bli fälld för misshandel och urkundsförfalskning. Du ska här ha varit medveten om att personen var oskyldig, och anmälan ska ha varit så allvarlig att det åtminstone fanns en risk för att någon ska ha trott på det. Straffet för detta är fängelse i upp till två år. Straffskalan är dock något lägre om brottet vore att betrakta som ringa. Det finns då en risk för att du istället döms till böter eller fängelse i upp till sex månader (BrB 15 kap 6 § 1 stycket).

Obefogad angivelse kan leda till böter eller fängelse i upp till sex månader

Det finns dessutom något som kallas för "obefogad" angivelse. För att det ska vara på tal om detta scenario så ska du ha trott att den du anmälde var mer oskyldig än skyldig. Detta innebär alltså att du måste ha haft en skälig anledning till att tro att offret var oskyldigt. Straffskalan ligger här på böter eller fängelse i upp till sex månader (BrB 15 kap 6 § 2 stycket).

Falsk tillvitelse kan resultera i fängelse i två år, alternativt böter eller fängelse i sex månader om brottet var ringa

Falsk tillvitelse liknar falsk angivelse på många vis. Skillnaden är dock att du med gärningen syftade till att "endast" besvära offret, och inte att det hela skulle leda till åtal eller liknande. Detta ska ha skett till en åklagare, polismyndigheten eller en annan myndighet. Straffskalan ligger på fängelse i upp till två år, alternativt böter eller fängelse i upp till sex månader om brottet är ringa (BrB 15 kap 7 §).

Det finns en presumtion mot fängelse

Bra att veta kan dock vara att det i Sverige finns en presumtion mot fängelse. Detta innebär att man inte dömer till fängelse i första hand, och att det ofta kan ses som en olämplig påföljd om det finns andra alternativ istället (BrB 30 kap 4 §).

Du kan exempelvis dömas till villkorlig dom eller skyddstillsyn, om det inte är aktuellt med fängelse

Du kan dömas till villkorlig dom eller skyddstillsyn, om domstolen inte finner att det finns starka skäl till att döma dig till fängelse.

Villkorlig dom kan exempelvis dömas ut om brottet kräver strängare straff än böter, och ses som en mildare dom än fängelse (Brb 27 kap 1 §). Villkorlig dom kan bland annat dömas ut om det saknas särskild anledning till att tro att du kommer att göra dig skyldig till fortsatt brottslighet (BrB 30 kap 7 §). Faktorer som man då ser till är om du t.ex. är tidigare är ostraffad och om du exempelvis lever ett ordnat liv med bostad och jobb. Risken för att du ska begå nya brott ska också klassas som låg. Att du mår dåligt och ångrar gärningen såsom du gör, kan tala för att risken för att du ska begå ett liknande brott igen är låg.

Skyddstillsyn kan istället dömas ut om man tror att det kan hjälpa till med att bidra till att du avstår från att begå nya brott i framtiden ( BrB 30 kap 9 §).

En villkorlig dom kan förenas med exempelvis böter eller samhällstjänst

Det är inte ovanligt att t.ex. en villkorlig dom förenas med exempelvis böter eller samhällstjänst. En villkorlig dom skulle dessutom resultera i en prövotid på två år (BrB 27 kap 2 -3 §). Att missköta den villkorliga domen skulle bland annat kunna leda till:

- En varning

- En ändring av en eventuell skadeståndsskyldighet

- Fängelse (BrB 27 kap 6 §).

Annan som drabbas oskäligt hårt av straffet ska också beaktas i domstolens bedömning

Det faktum att du har barn kan också komma att påverka domstolens bedömning. Man ska helt enkelt se till om det finns någon annan som kan drabbas oskäligt hårt av straffet. Ensamstående med minderåriga barn bör därför särskilt beaktas (NJA 1991 s. 471).

Du har rätt till en offentlig försvarare om det rör sig om ett "allvarligare brott"

Du har möjligtvis rätt till att på begäran få en offentlig försvarare (försvarsadvokat), så länge det rör sig om ett "allvarligare brott". Vad jag menar är att det inte ska röra sig om ett brott som i normalfallet resulterar i böter. Det går dock att få en offentlig försvarare även i de fallen, om det finns särskilda skäl för det (RB 21 kap 3-3a §).

Sammanfattning

Falsk angivelse kan leda till fängelse i upp till två år, alternativt böter eller fängelse i upp till sex månader om brottet är ringa. Detsamma gäller för falsk tillvitelse. Det finns med andra ord en chans för att du kan komma undan med "endast böter", om brottet är att betrakta som ringa.

Det finns även en presumtion mot fängelse, vilket innebär att det är påföljd som man ofta dömer till i sista hand. En villkorlig dom kan t.ex. vara aktuellt om det krävs ett strängare brott än böter, men det saknas särskild anledning till att tro att du kommer att göra dig skyldig till fortsatt brottslighet i framtiden. Faktorer som man då bland annat ser till är om du tidigare är ostraffad, lever ett ordnat liv och risken för att du ska begå nya brottet ses som låg. Hänsyn kan ibland även tas till eventuella barn.

Mina råd

Jag skulle rekommendera dig att ta upp dina funderingar med en expert inom ämnet. Du kan kanske se över dina möjligheter kring att begära en offentlig försvarare. Jag skulle därför råda dig att kontakta t.ex. Tingsrätten för att få mer information.

Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig en bit på vägen med dina funderingar, och önskar dig ett stort lycka till i framtiden!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare