FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/04/2018

Vilka påföljder kan göras gällande när man köpt en bil som visat sig felaktig?

Hej!

Jag köpte en bil av en privatperson i mitten av Februari. Jag provkörde bilen i ca 20-30 min för att hitta eventuella fel på den och hitta några mindre sådana som jag påpekade till säljaren innan affären. När jag sedan är påväg hem så börjar koppling krånga efter ca 20 mil och det blir svårt att växla. Strax efter köper får bilen en plåtskada som måste åtgärdas.

Efter att plåtskadan blivit åtgärdat den 11 April börjar jag undersöka vad som är felet och en verkstad börjar med att lufta kopplingen då kopplingen ska vara bytta. Men detta hjälper bara i ca 30 min körning sedan är felet tillbaka. Jag frågar därför säljaren när felet uppkom och han svarar att det kom efter kopplingsbytet då han bytte en annan del i systemet. Denna konversation finns sparad skriftligt.

Jag undersöker bilens historik och ser att bilen såldes till en anna privatperson i början av Januari men som sedan köptes tillbaka av säljaren. Säljaren påstår att detta var för att de ursprungliga köparen inte kunde betala. Jag söker upp den ursprungliga köparen och ringer upp för att höra deras version av vad som hänt. De säger att bilen lämnades tillbaka då bland annant kopplingen inte fungerade som den skulle. Samtalet finns inspelat och är villiga att vittna om detta.

Kan jag hävda prisavdrag då säljaren inte upplyst mig om felet trots att han uppenbarligen känt till felet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag ser det finns det flera sätt att rättsligt angripa ditt problem på. Jag kommer i mitt svar att dela upp mitt svar i flera rubriker som behandlar varsitt angreppssätt.

Köprättsliga påföljder
Det bästa och mest effektiva sättet som du kan hävda din rätt i din situation är förmodligen genom att göra gällande köprättsliga regler. Enligt köplagen (KöpL) 17 § gäller att en vara är att anse som felaktig om den på något sätt avviker från avtalet eller vad man med fog kunnat förutsätta. I detta fall är det tydligt att felet i bilen fanns där när du köpte den och att det utgör ett fel i köprättslig mening.

Eftersom att ett fel föreligger i varan kan du som köpare göra gällande vissa köprättsliga påföljder. Eftersom att du köpt bilen av en privatperson finns det ingen möjlighet för säljaren att leverera en ny bil. Det är förmodligen också uteslutet att säljaren själv ska reparera bilen. I sådana fall har du möjlighet att som köpare kräva prisavdrag enligt KöpL 37 och 38 §§. Prisavdraget ska enligt 38 § beräknas på så sätt att priset ska nedsättas från det avtalade priset till värdet av bilen i det felaktiga skicket.

För att kräva detta av säljaren är det bra om du så fort du kan kontaktar honom eller henne och berättar om ditt krav. För att du ska kunna bevisa att du faktiskt har krävt prisavdrag kan det vara bra att du skickar ett mail, men även att du skickar ett brev med rekommenderad post och sparar kvittot. I kravbrevet/mailet ger du en kort beskrivning av felet. Sedan uppger du vilken påföljd du vill göra gällande (alltså prisavdrag i ditt fall). Du bör även ange dina kontaktuppgifter och ange en tid inom vilken säljaren senast bör svara.

Om du inte ännu har betalat fullt pris för bilen har du även rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar ditt krav (se KöpL 42 §). Om du redan har betalat fullt pris och säljaren vägrar samarbeta med att betala tillbaka för prisavdraget kan du behöva stämma säljaren i tingsrätten.

Avtalsrättsliga påföljder
Denna typ av angreppssätt är mer komplicerad och krånglig än det köprättsliga sättet. Men jag vill ändå kort beröra det. I avtalslagen (AvtL) finns olika ogiltighetsgrunder. Dessa innebär att avtal kan bli ogiltiga om någon av de grunder som uppräknas föreligger. Som exempel ska ett avtal mellan A och B vara ogiltigt om A fått till avtalet genom att hota B med döden. I AvtL 30 § finns en ogiltighetsgrund som kallas för svikligt förledande. Den behandlar situationen att någon får till ett avtal genom att vilseleda den andre till att ingå avtalet. I ditt fall skulle det kunna anses att säljaren medvetet undanhållit felen i bilen för att på så sätt få dig att tro att du köper en fungerande bil, samtidigt som säljaren visste om att den var allvarligt felaktig.

För att göra denna typ av ogiltighetsgrund gällande behövs det dock att du stämmer säljaren. Ogiltigheten måste fastslås av domstol. Det är också svårare att bevisa detta än det är att göra gällande de köprättsliga påföljderna.

Bedrägeri
Slutligen kan det argumenteras för att säljaren begått ett bedrägeribrott. Säljaren verkar ha varit väl medveten om det allvarliga men osynliga felet i bilen, men har ändå försökt sälja bilen som om den var felfri. Bedrägeribrottet finns i brottsbalken (BrB) 9 kap 1 § och handlar om att någon vilseleder någon till handling som innebär vinst för bedragaren men förlust för offret. I detta fall har säljaren gjort vinst på att sälja bilen över dess värde medans du har gjort en förlust då bilen var felaktig. Detta brott hänger ihop med ogiltighetsgrunden i AvtL 30 § om svikligt förledande. Detta innebär att om bedrägeri anses föreligga bör avtalet även vara ogiltigt med hjälp av AvtL 30 §. Om du skulle ta detta ärende till domstol kan du alltså åberopa dessa förhållanden vid sidan av de köprättsliga.

Sammanfattning
Det du bör göra är alltså att först göra gällande de köprättsliga reglerna som jag beskrivit inledningsvis. Endast om detta inte fungerar kan du behöva ta ärendet till domstol. I så fall kan du även som alternativa grunder åberopa förhållandena om att avtalet ska vara ogiltigt på grund av svikligt förledande då säljaren kan ha begått bedrägeri.

Jag hoppas att mitt svar är belysande. Tveka inte att fråga igen eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare