Vilka rättigheter har jag om verkstaden inte är klar i tid?

Hej har min bil på verkstad och den har varit det sen 5 november 2021. Nu är det 23 mars och har ännu inte fått tillbaka bilen? Dem skulle byta ut en sekundär variator, en fläkt (på garanti) och en back i en automat låda. Vi har haft kontakt med dem lite varje månad men dem har aldrig kunnat ge oss en tid den ungefär är klar. Eftersom dem inte fått ett leveransdatum på varorna från sin återförsäljare. Dem tror även att allt tillsammans + arbete hamnar på 20000+ vilket jag tycker är väldigt mycket för allt, (jag har även halv försäkring). vad har jag för rättigheter inom detta? då tiden för reperationerna tagit så lång tid och jag själv anser att jag borde kunna få ett prisavdrag.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mina svar kommer jag att utgå från att du har lämnat in bilen i egenskap av privatperson. Frågor om tjänster mellan näringsidkare och privatpersoner regleras i konsumenttjänstlagen (KtjL). KtjL är dock inte tillämplig i fråga om garantiärenden (2 § st. 1 p. 3 KtjL). För garantiärendet (fläkten) gäller i stället konsumentköplagen, men bedömningen och påföljderna blir i stort sett desamma.

Dröjsmål
Det som ligger närmast till hands i ditt fall är att hävda att näringsidkaren (verkstaden) är i dröjsmål (25 § KtjL).

Om ni har avtalat om ett särskilt slutdatum då reparationerna ska vara slutförda, har verkstaden en skyldighet att uppfylla detta avtal. Om verkstaden inte har slutfört uppdraget inom den utsatta tiden föreligger dröjsmål, såvida dröjsmålet inte beror på dig som konsument (24 § KtjL).

Om ni inte har avtalat något särskilt slutdatum ska verkstaden slutföra uppdraget inom en skälig tid. Skälighetsbedömningen görs mot bakgrund av vad som är normalt för den tjänst det gäller och hur komplicerade de fel som ska repareras är (24 § KtjL). Det är svårt att säga mer exakt vad som utgör en skälig tidsåtgång för den här typen av arbete. Utgångspunkten är att arbetet ska färdigställas så fort som möjligt. Som konsument kan du dock behöva tåla att arbetet drar ut på tiden på grund av vissa yttre omständigheter (t.ex. omfattande brist på material eller liknande förhållanden).

Har ni avtalat om en sluttid och verkstaden har överskridit denna, går det att med enkelhet säga att dröjsmål föreligger. Om ni inte har avtalat om någon sluttid blir bedömningen mer situationsbaserad. I ditt fall har det gått nästintill fem månader, vilket nog får anses vara en oskäligt lång tid. Om verkstaden är i dröjsmål kan du göra diverse påföljder gällande (25 § KtjL).

Verkstaden har en skyldighet att slutföra reparationen
Som konsument har du en rätt att kräva att verkstaden slutför det arbete som ni har kommit överens om att de ska utföra (28 § KtjL). Undantag kan dock göras från denna huvudregel om det finns ett hinder som gör att verkstaden omöjligen kan slutföra tjänsten (28 § st. 2 KtjL).

Häva avtalet
Är dröjsmålet väsentligt har du rätt att häva avtalet (29 § KtjL). Väsentlighetsbedömningen tar sikte på de svårigheter som har uppstått för dig som konsument till följd av dröjsmålet.

Följderna av en eventuell hävning blir att reparationsarbetet avbryts. Du har ingen skyldighet att betala verkstaden för eventuellt arbete, och verkstaden har ingen skyldighet att slutföra arbetet.

Avbeställa
Du har också en möjlighet att avbeställa tjänsten (42 § KtjL). Om du utnyttjar denna möjlighet har verkstaden rätt att få betalat för det arbete som de redan har utfört. Eventuellt har de också en rätt att få betalt för att de till exempel inte har kunnat ta in andra reparationsarbeten under tiden.

Skadestånd
Du uppger att du vill ha någon form av prisavdrag för det långdragna förloppet, men en sådan möjlighet ges dessvärre inte vid dröjsmål (25 § KtjL). Du har däremot en möjlighet att kräva ekonomisk kompensation i form av skadestånd.

Om du har lidit skada till följd av dröjsmålet kan verkstaden bli skadeståndsskyldig (31 § KtjL). För att verkstaden ska undgå skadeståndsansvar krävs det att denne kan visa att dröjsmålet berodde på ett hinder utanför dennes kontroll och att det inte var möjligt att vare sig förutse eller övervinna hindret.

I ditt fall skulle du alltså kunna få skadestånd för kostnader som har uppstått till följd av att du har varit utan bil i nästintill fem månader. Det skulle kunna vara kostnader som har uppstått för att du har varit tvungen att ordna en ersättningsbil eller för att du har haft andra resekostnader.

Sammanfattning och råd
Du har möjlighet att kräva att verkstaden fullgör avtalet (28 § KtjL). Det är bra om du framställer ditt krav skriftligen så att det finns dokumenterat. I den här situationen verkar det dock mindre troligt att verkstaden kommer att kunna avsluta arbetet inom en snar framtid eftersom dröjsmålet beror på yttre faktorer.

Om du inte tror att verkstaden kommer att slutföra arbetet inom en snar framtid, råder jag dig att häva avtalet för att kunna lämna in bilen hos en annan verkstad. Rimligtvis kan du också kräva att verkstaden utger skadestånd till dig för de oangelägenheter som har uppstått till följd av dröjsmålet. Även vid en eventuell hävning rekommenderar jag dig att göra en skriftlig framställan till verkstaden.

Skulle ni inte komma överens har du möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få saken prövad. Du hittar mer information om detta på ARN:s hemsida.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Återkom gärna till oss om du har några kvarstående funderingar!

Vänliga hälsningar,

Marika HåkanssonRådgivare