Vilka rättigheter har konsument om man har köpt vara baserat på fel information?

Hej, Jag köpte en bröllopsklänning på ett företags sample sale för 8000kr. På plats gav infon att de säljs i befintligt skick och att man varken har bytesrätt eller ångerrätt, det gavs dock ingen info om att det kunde vara defekta varor utan det var utgångna modeller eller såna som hängt i showroom. På plats var det väldigt svårt att bedöma skicket då det var så fullt med människor, det jag kunde säga var att den var för stor för mig men försäljaren försäkrade mig om att det var lättfixat och kostar inte mycket. När jag väl kommer hem och kollar på den ordentligt så ser jag att vissa element saknas från klänningen, kontaktar då företaget och de säger att det får man räkna med på en sample sale. Utöver det så kontaktade jag sömmerskan de jobbar med som sa att det skulle kosta runt 3000kr att sy in den! Jag känner mig nu grundlurad och att jag köpt en vara baserad på felaktig information, vad är mina rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har köpt en klänning (en vara) från ett företag (en näringsidkare) och har vid tidpunkten för köpet inte blivit informerad om några eventuella fel eller avvikelser på varan. Nu känner du dig lurad och vill veta vilka rättigheter du har som konsument. I en konsumentrelation aktualiseras bestämmelserna som följer av konsumentköplagen (KkL) och det är därmed denna lag som blir relevant i din fråga.

Det kan föreligga fel på varan

För att överhuvudtaget kunna aktualisera några rättigheter (påföljder) så måste det föreligga ett fel på varan som du har köpt. I huvudregel ska en vara i fråga om art, beskrivning, mängd, funktionalitet etc. överenstämma med det som följer av avtalet (se 4 kap. 1 § första stycket KkL). Utöver det ska varan även ha de egenskaper i fråga om funktionalitet, kompabilitet, säkerhet och andra särdrag i övrigt, som är normalt förekommande för varor av liknande slag (se 4 kap. 2 § första stycket tredje punkten KkL). Av din fråga framgår det inte exakt vad för typ av egenskaper eller element som saknas på klänningen men jag tolkar det som att dessa är av sådant slag som vanligtvis finns på liknande klänningar.

Företaget skulle ha informerat dig om att element kan saknas

Du nämner att du känner dig lurad och att du handlat varan baserat på felaktig information. Alternativt kan man tänka sig att företaget även utelämnat viktig information om klänningen innan köpet, exempelvis att fel av detta slag är vanligt förekommande vid sample sales. Detta är viktigt eftersom företaget har en skyldighet att, innan köpet, informera dig om sådana förhållanden som rör varans egenskaper, som de antas ha känt till om och som kan anses vara så relevanta att de skulle inverka på köpet (se 4 kap. 3 § KkL). Företaget skulle med andra ord ha informerat dig redan innan köpet om att, det vid sample sales, är vanligt att element saknas från klänningarna eller att dessa i övrigt inte överensstämmer med vad du som konsument hade förväntat dig. Företaget måste informera om allt de har kännedom om som kan påverka konsumentens beslut om att utföra köpet eller inte.

Med hänsyn till detta blir min bedömning att det kan föreligga ett fel på varan i lagens mening.

Påföljder vid fel på varan

Föreligger ett fel på varan har du rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet eller att häva köpet (se 5 kap. 1 § KkL). Att varan säljs i "befintligt skick" är inte av relevans inom ramen för den nya konsumentköplagen. För att kunna åberopa påföljderna krävs det att du reklamerar felet till företaget inom skälig tid från att du ha märkt det (se 5 kap. 2 § första stycket). Av frågan tolkar jag det som att du har uppfyllt din reklamationsplikt.

Du kan i första hand begära avhjälpande eller omleverans. Detta innebär i praktiken att företaget då ska reparera varan eller skicka en ny, motsvarande klänning. Det är du som fritt får välja mellan åtgärderna förutsatt att den valda åtgärden är möjlig och inte är oskäligt dyrt för företaget. Företaget ska avhjälpa felet eller utföra omleveransen inom skälig tid efter att du begär det och utan väsentlig olägenhet för dig (se 5 kap. 4 § KkL). Vid omleverans är företaget skyldig att ta tillbaka den felaktiga klänningen på egen bekostnad (se 5 kap. 6 § KkL).

Beroende på hur allvarligt felet på klänningen är kan du istället kräva prisavdrag eller att häva köpet. Alternativt har du rätt att begära ersättning om du själv behöver avhjälpa felet (se 5 kap. 8 § KkL). Det är dock viktigt att poängtera att prisavdrag och hävning endast blir aktuella vid allvarliga fel, exempelvis där varken avhjälpande eller omleverans ens kommer på tal, eller där företaget redan avhjälpt felet men detta återstår. Det är enligt mig alltså inte troligt att du kan få häva köpet vid ett första försök, utan endast om felet inte skulle gå att åtgärda. Det är viktigt att du försöker ha en öppen dialog med företaget och försöker komma på en gemensam lösning.

Sammanfattningsvis

Att klänningen saknar vanliga element som liknande klänningar har kan utgöra ett fel på varan. Vidare kan det även vara ett fel om företaget inte har informerat dig om eventuella fel på klänningen innan köpet. Det faktum att företaget har gett felaktig information om hur mycket det skulle kosta att skräddarsy klänningen kan utgöra ett fel i sig. Om det föreligger fel kan du som konsument kräva avhjälpande, omeleverans, prisavdrag eller att häva köpet. Skulle företaget inte vilja samarbeta eller vägrar de hjälpa dig, är min rekommendation att du vänder dig till allmänna reklamationsnämden (ARN). De kan hjälpa dig vidare med detta!

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Erik OteleaRådgivare