FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/08/2023

Vilka regler för personer i politisk utsatt ställning (PEP) gäller för fastighetsmäklarbyråer?

Finns det någon lag, paragrafer osv om PEP för mäklare. Vilka paragrafer tillämpas för detta

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! När du talar om mäklare kommer jag i mitt svar utgå från att du syftar på fastighetsmäklare.

I 1 kap 6 § fastighetsmäklarlagen (2021:516) görs en hänvisning till lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (hädanefter ”penningtvättslagen”). Av 1 kap 2 § 1 st 14 p penningtvättslagen framgår det även att penningtvättslagen är tillämplig för fysiska och juridiska personer som driver verksamhet som fastighetsmäklare. Vidare definieras person i politisk utsatt ställning (PEP) i 1 kap 8 § 5 p läst tillsammans med 9 § i samma kapitel (se lagtexten för vad detta begrepp omfattar).

Om vi går vidare till 3 kap penningtvättslagen finner vi särskilda regler om kundkännedom. Dessa regler bygger på att bl.a. fastighetsmäklarbyråer har ett ansvar att ha tillräckligt med kundkännedom innan de kan ingå olika typer av affärsförbindelser med en kund. Av 3 kap 7–11 §§ penningtvättslagen framgår olika regler som ställer krav på identifiering och kontroll av kunden. Bland dessa finner vi då i 10 § att det ställs krav på att en verksamhetsutövare ska bedöma om kunden eller kundens verkliga huvudman är PEP eller en familjemedlem eller känd medarbetare till en PEP. I de fall en mäklarbyrå identifierat att en kund är PEP / familjemedlem eller känd medarbetar till en PEP framgår det av 3 kap 19 § penningtvättslagen skärpta krav på kundkännedomen (se lagtexten för att se vad dessa krav innebär).

Penningtvättslagen syftar till att förhindra att olika finansiella institut m.m. utnyttjas för att tvätta pengar / finansiera terrorism. Anledningen till varför det finns skärpta regler just för PEP är för att det anses finnas en förhöjd risk för att dessa personer – på grund av deras politiskt utsatta ställning – blir föremål för mutor och hot. Av denna anledning anses det då vara extra viktigt bl.a. att fastställa varifrån de pengar som en PEP avser att använda inom ramen för affärsförbindelsen kommer ifrån.

Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp. Då din frågeställning varit relativt övergripande har jag inte gått in i någon detalj på de olika reglerna utan istället avgränsat mig till att hänvisa till de regler som kan vara relevanta att känna till. Om det skulle kvarstå några frågor är du dock självklart välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline.

Hugo ClemedtsonRådgivare