FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/12/2022

Vilka skyldigheter har man som konsult och kan man avtala bort sitt ansvar?

Hej, jag är expert på offentlig rätt och vill coacha och ge råd till offentlig verksamhet utifrån min juridiska och rättsvetenskapliga expertis. Eftersom det är en fritidssyssla är jag tveksam till att ha kostnader för ansvarsförsäkring och vet att jag möjligen kan skriva in i uppdraget/avtalet att jag inte bär ansvar för eventuell skada som följer på felaktig rådgivning. Och jag tänker inte ge "rätta svar" utan vägleda i att själv hitta rätt svar. Vad ser du för rättsliga risker med att avtala bort ansvar för följder av den köpta tjänsten? Tacksamt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilket slag av tjänst rör en konsultverksamhet sig om?

När du som konsult ska ge vägledning och coacha uppdragsgivare, så avser en sådan verksamhet en immateriell tjänst. Sådana tjänster karaktäriseras av att de inte är knutna till fysiska föremål och utförs just av konsulter, läkare, revisorer, advokater och dylikt. Du som konsult kallas för syssloman (uppdragstagare) och din kund kallas för huvudman (uppdragsgivare). Eftersom du tänker utföra dessa tjänster själv, så kommer du anses personligt ansvarig för uppdragen, vilket påverkar i sin tur dina rättsliga risker med konsultverksamheten.

Vilka lagar är tillämpliga?

Sverige har ingen lag som direkt reglerar immateriella tjänster, förutom exempelvis mäklare. Det betyder att flera olika rättsprinciper som finns i andra lagar tillämpas för att utreda vilka skyldigheter du som konsult har. Jag nämner därför kort vilka lagar som är relevanta för dig att hålla koll på. De viktigaste är 18 kapitlet handelsbalken, kommissionslagen, handelsagenturlagen, köplagen och avtalslagen. Kom ihåg att du som konsult har en särskild lojalitetsplikt mot din huvudman (4 och 9 §§ kommissionslagen).

Vilka skyldigheter har man som uppdragstagare?

En konsult har många skyldigheter mot sin huvudman, inte minst lojalitetsplikten. Jag redogör dock kort för den viktigaste skyldigheten som du behöver känna till, nämligen omsorgsskyldigheten. Som konsult måste man utföra sitt arbete fackmässigt enligt branschpraxisen. Allmänt gäller att om du som konsult avviker i större mån från den vedertagna standarden som din huvudman kan förvänta sig, så gör du ett kontraktsbrott. Du som konsult måste utföra ditt uppdrag professionellt genom att iaktta relevanta regler och branschpraxis (NJA 1957 s. 621, NJA 1992 s. 782 och NJA 2001 s. 292). Kraven på att du är noggrann och upplyser tydligt din huvudman om det viktiga är högtställda (NJA 1991 s. 725, NJA 1994 s. 532). Som konsult kan du därför inte avtala bort din omsorgsskyldighet, men så länge du är noggrann, redogör i detalj så att huvudmannen förstår och följer praxis, så lär du inte kunna ställas till svars och bli skadeståndsskyldig. I dessa fall lär du då inte heller behöva en försäkring.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Du som konsult har en vittgående omsorgsskyldighet och lojalitetsplikt mot din huvudman. Det betyder att du måste vara noggrann, följa praxis inom branschen och redogör tydligt för din huvudman så att huvudmannen förstår rådgivningen. Så länge du följer din omsorgsplikt, så lär du svårligen kunna bli skadeståndsskyldig, men du kan inte avtala bort ditt ansvar. Min rekommendation är trots det ovan sagda att du därför noga överväger om du verkligen har råd med att inte ha en försäkring eftersom misstag kan bli väldigt dyra. Jag skulle även rekommendera att du först sätter dig in i relevant praxis för din tilltänkta konsultverksamhet för att få ett bättre grepp om vilka krav som ställs inom just den branschen. När du har gjort detta, så lär det också bli lättare att värdera om du behöver ha en försäkring och om du vill avtala bort din skadeståndsskyldighet.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare