FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/01/2023

Vilken enskild egendom kan undantas bodelning?

Hej. Fundering: Hen har köpt en fastighet av sina föräldrar för en symbolisk summa. I köpebrevet står att fastigheten ska vara köparens enskilda egendom. Hen gifter sig efter ett par år efter köpet/gåvan, inget äktenskapsförord skrivs. Tyvärr blir det en separation med skilsmässa. Ingår då den lilla fastigheten i giftorättsgodset vid bodelningen? Mvh Funderare

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att en person köpt en fastighet och att det framgår av köpebrevet att denna ska utgöra enskild egendom, men att detta inte skrivits in i något äktenskapsförord då något sådant aldrig upprättats. Din fråga grundar sig därför i huruvida fastigheten är skyddad från att ingå i en bodelning eller inte. Om jag har tolkat dig fel får du gärna höra av dig på nytt och förtydliga omständigheterna så att jag kan hjälpa dig med rätt förutsättningar.

Vad ingår i en bodelning?

Reglerna kring bodelning finns reglerat i äktenskapsbalken (ÄktB). I en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är sådant som inte utgör enskild egendom. Enskild egendom är följande och ska alltså som utgångspunkt inte ingå i en bodelning:

  • egendom som en person skrivit in som enskild i ett äktenskapsförord (7 kap. 2 § första punkten ÄktB)
  • egendom som en person mottagit som gåva från någon annan än den andra maken med villkoret att egendomen ska utgöra enskild egendom (7 kap. 2 § andra punkten ÄktB)
  • egendom som en person erhållit genom testamente med villkoret att egendomen ska utgöra enskild egendom (7 kap. 2 § tredje punkten ÄktB)
  • egendom som en person ärvt och som enligt testamentet ska utgöra enskild egendom (7 kap. 2 § fjärde punkten ÄktB)
  • egendom som en person erhållit genom förmånstagarförordnande rörande vissa försäkringar och pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med villkoret att egendomen ska vara personens enskilda (7 kap. 2 § femte punkten ÄktB)
  • egendom som en person erhållit istället för ovan punkter om inte annat föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild (7 kap. 2 § sjätte punkten ÄktB)

Vad händer med fastigheten?

Fastigheten i fråga är enskild egendom enligt köpebrevet. Den är däremot inte enskild egendom enligt listan ovan. Det innebär att fastigheten inte är skyddad som enskild egendom trots att den är enskild enligt köpebrevet. Egendom kan med andra ord inte bli enskild genom ett köpebrev.

Mitt råd

Du skriver i din fråga att personen köpt fastigheten från sina föräldrar för en symbolisk summa. Det innebär att du skulle kunna argumentera för att fastigheten i själva verket utgjort en gåva och inte ett köp. Då skulle fastigheten falla under punkt 2 i listan ovan och därmed utgöra enskild egendom och således undantas från bodelningen. Att personen utgett en symbolisk summa hindrar inte möjligheten att det skulle kunna röra sig om en gåva. I praxis har man nämligen ansett att det kan vara fråga om gåva när vederlaget understigit taxeringsvärdet.

Slutsats

Sammanfattningsvis så kan egendom inte bli enskild genom ett köpebrev. För att undvika att fastigheten ska ingå i bodelningen är mitt råd att trycka på det faktum att fastigheten skulle vara en gåva och inte ett köp. I annat fall kommer fastigheten ingå i bodelningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare