FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt09/09/2018

Vilken förälder ska ansvara för kläder vid umgänge

Hej

Min dotter bor heltid hos sin mamma. Jag betalar underhållsbidrag. När hon kommer till mig så tycker jag att hon ska få med sig kläder från sin mamma. Men modern vill inte släppa några kläder som hon får ta med sig utan tycker att jag ska köpa nya kläder. Då dottern bor väldigt sällan hos mig tycker jag att det är onödigt.

Vad har modern för skyldighet när det kommer till kläder?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Det står inte uttryckligen i lagen vem av föräldrarna som ska stå för kläder vid umgänge. Utgångspunkten är dock att umgängesföräldern fullgör sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag, men att denne ska stå för vissa saker då barnet spenderar tid där. Enligt praxis ska din dotter ha tillgång till mat, hygienartiklar och ombyte hos dig. Med ombyte ska då förstås underkläder samt minst en uppsättning med vanliga kläder ifall de medskickade kläderna skulle behöva tvättas. Detta betyder därmed att din dotter ska ha med sig tillräckligt med kläder från sin mamma så att de räcker under tiden hon är hos dig. Du behöver alltså inte köpa kläder för dottern att ha då hon är hos dig.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare