FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/02/2023

Vilken lag blir tillämplig när en juridisk person köper lös egendom från en fysisk person?

Hej! Jag har undrat detta ett tag nu och kommer inte fram till något vettigt, vad gäller vid köp mellan en juridisk person och en fysisk person? Vilken lag blir tillämplig? Den juridiska personen köper ett löst föremål av den fysiska personen alltså. Tack så jättemycket på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av 1 § 1 st köplagen (1990:931) framgår det att köplagen är den lag som ska tillämpas vid köp av lös egendom. Stadgandet är alltså relativt generellet formulerat och utifrån lydelsen ryms egentligen alla fall som omfattar köp av lös egendom. Samtidigt görs dock ett uttryckligt undantag enligt 4 § köplagen för de fall där konsumentköplagen (2022:260) är tillämplig. Vi kan alltså (med vissa undantag som inte är relevanta för din fråga) motsatsvis läsa ut att köplagen ska tillämpas när konsumentköplagen inte är tillämplig. Av 1 kap 3 § konsumentköplagen framgår det att konsumentköplagen ska tillämpas vid köp av en vara  som en näringsidkare säljer till en konsument. Det ställs alltså två krav (som båda behöver vara uppfyllda):

1. Det ska röra sig om en vara, med vara avses "lös sak" (se 1 kap 2 § 11 st konsumentköplagen) och här utesluts alltså b.la. köp av bostadsrätter, byggnad på ofri grund, immaterialrätter samt aktier och liknande (som utgör lös egendom men inte "lös sak")

2. Det ska vara näringsidkaren som säljer varan till konsumenten; det omvända (att en fysisk person säljer till en näringsidkare) gäller alltså inte.

Svaret på din fråga är alltså att köplagen är den lag som ska tillämpas när en fysisk person säljer en lös sak till en konsument. Köplagen är även tillämplig när en en näringsidkare säljer lös egendom som inte utgör en lös sak till en konsument.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Hugo ClemedtsonRådgivare