FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess30/11/2023

Vilken lagstiftning kring offentlighet, sekretess och tystnadsplikt berör den kommunala kulturskolan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En reglering om kulturskolan

I dagsläget skyddas kommunernas kulturskoleverksamhet inte av någon nationell reglering eller lagstiftning, vilket gör att den kan  prioriteras bort med hänvisning till exempelvis ekonomiska skäl i kommunen. I övriga Norden finns lagstadgade krav på att erbjuda kulturskolor och med detta krav följer ett statligt stöd. Bara i Sverige saknas en sådan statlig reglering.

I en motion (= ett förslag som riksdagens ledamöter har lämnat till riksdagen) har det emellertid föreslagits att det ska införas en lagreglering som berör kulturskolan. Motionen kan du läsa enligt följande länk: En lagstadgad kulturskola

Sekretess i kulturskolan

Kulturskolan omfattas emellertid av tryckfrihetsförordningen samt offentlighets- och sekretesslagen i fråga om begäran av allmänna handlingar som andra sekretessfrågor. Det innebär att den kommunala kulturskolan är skyldig att på begäran lämna ut uppgifter i allmänna handlingar, efter en gjord sekretessprövning.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline,

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare