FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/01/2018

Vilken påföljd kan bli aktuell vid narkotikabrott och grovt vapenbrott?

Hej!

Vad är störst sannolikhet att det blir för påföljd, om en man, 20 år gammal tidigare ostraffad men något känd för polisen blir tagen för en mindre mängd cannabisinnehav, samt grovt vapenbrott?

Spelar det någon roll att mannen är "ung", blir det garanterat fängelse?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En person som blir tagen med en mindre mängd narkotika skulle kunna anses ha gjort sig skyldig till narkotikabrott. Enligt Narkotikastrafflagens 1§ 2st är påföljden för narkotikabrott av normalgraden fängelse i högst 3 år.

Om mängden narkotika är mycket liten och narkotikan är av typen cannabis, som traditionellt inte anses vara en av de "tyngre" narkotikatyperna, så skulle personen istället kunna dömas för ringa narkotikabrott. Påföljden vid ringa narkotikabrott är antingen böter eller fängelse i högst 6 månader, det framgår Narkotikastrafflagens 2§.

Bestämmelserna för påföljder vid vapenbrott finns i Vapenlagen. Enligt Vapenlagens 9 kap. 1a§ 1st kan den som gjort sig skyldig till grovt vapenbrott dömas till fängelse i lägst 2 år och högst 5 år.

Eftersom en domare alltid tar hänsyn till de specifika omständigheter som gäller i varje enskilt fall när hen bestämmer vilken påföljd som ska bli aktuell så är det svårt att svara på exakt vilken påföljd som kommer att utdelas i den unge mannens fall. Att en person som döms för ett brott endast är 20 år gammal (och därmed räknas som ung) och tidigare är ostraffad är dock saker som ofta kan bidra till att domaren väljer en lindrigare påföljd. Jag skulle med andra ord inte säga att den unge mannen garanterat kommer att dömas till fängelse. Eftersom fängelse nämns som påföljd för de brott som de brott som du skriver kan vara aktuella för den unge mannen, så finns det dock en risk att han döms till fängelse.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga. Om du eller den unge mannen har fler frågor är ni givetvis välkomna att vända er till oss på Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare