FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt21/05/2022

Vilken preskriptionstid gäller för en skuld till regionen?

Jag undrar vad preskriptionstiden är gällande en skuld till regionerna, f.d. landstinget?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Vilken preskriptionstid gäller för en skuld till regionen?

Din fråga söker svar på vilken preskriptionstid som gäller för en skuld till regionen (en så kallad offentligrättslig skuld). Som huvudregel tillämpas preskriptionslagen (preskL) när det handlar om preskriptionstid för fordringar. Preskriptionslagen gäller däremot inte om annan tillämplig lag anger en annan tid för preskriptionen (jämför 1 § preskL). Om preskriptionslagen är tillämplig finns det även en möjlighet för parterna att komma överens om att en annan tid för preskriptionen ska gälla i stället för den tid som anges i lagen (jämför 12 § preskL). Om preskriptionslagen är tillämplig på en offentligrättslig skuld preskriberas fordran tio år från dagen för fordringens tillkomst (2 § första stycket preskL). Preskriptionstiden inkluderar även hela den sista dagen. Preskriptionen kan avbrytas på grund av att parterna vidtar en av flera åtgärder (5 § preskL). Effekten av att preskriptionen avbryts är att en ny preskriptionstid börjar löpa från dagen för avbrottet (6 och 7 § preskL).

Vad som gäller i din situation

Det framgår inte av din fråga vilken typ av offentligrättslig skuld det handlar om. På grund av detta kan jag inte fastställa huruvida annan lag om preskriptionstid ska tillämpas i stället för preskriptionslagen. Jag utgår i från att preskriptionslagen är tillämplig i ditt fall. Preskriptionstiden för en skuld till en region är som huvudregel tio år. Tiden för preskriptionen börjar löpa från dagen för fordringens tillkomst fram till och med hela den sista dagen. Regionen kan däremot ha avtalat om att en annan preskriptionstid i stället ska gälla gentemot motparten i avtalet. Vanligt är att offentligrättsliga skulder har en kortare tid för preskription av fordringen än tio år.

Har du några ytterligare frågor? Tveka inte att kontakta oss på Lawline igen så hjälper vi dig!

Med vänlig hälsning,

Pontus Heino

Pontus HeinoRådgivare