Vilken sambo har rätt till den gemensamma bostaden?

En man och en kvinna bor tillsammans i en hyreslägenhet. Båda står på kontraktet. Kvinnan lämnar mannen och flyttar därifrån. Hon skriver sig på en annan adress men säger inte upp sin del av hyreskontraktet. Kan mannen ifråga kräva att ensam stå på kontraktet eftersom kvinnan har flyttat sedan länge. Kvinnan vill dock ha kvar sin del av kontraktet. Hur ställer sig en hyresvärd inför detta och vad säger hyreslagen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag att hänvisa till lagtext i sambolagen.

Är kvinnan och mannen sambor?

Jag uppfattar frågan som att mannen och kvinnan stadigvarande bott tillsammans i ett parförhållande och haft gemensamt hushåll. De var således sambor (1 § SamboL). Nu har dock samboförhållandet upphört eftersom att samborna flyttat isär (2 § SamboL).

Samboegendom fördelas genom bodelning

Ifall att sambornas hyreslägenhet förvärvats för gemensam användning ses det som samboegendom (3 § och 5 § SamboL). Samboegendom fördelas mellan samborna vid en eventuell bodelning (8 § SamboL). En bodelning sker om någon av samborna begär det. Det innebär att om lägenheten, som kvinnan och mannen bor i, är att betrakta som samboegendom ska den ingå vid en eventuell bodelning.

Vem har störst behov av bostaden?

Det är möjligt för mannen och kvinnan att komma överens om vem som ska behålla lägenheten. Kan de emellertid inte nå en överenskommelse så får den sambo som har störs behov av lägenheten behålla den (16 § SamboL). I en sådan bedömning kan det t.ex. beaktas vem som har vårdnad över eventuella barn, vem som har lättast att hitta en ny bostad, osv.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare