Vilken uppsägningstid gäller enligt hyreskontraktet?

Hej,Jag sak säga upp mitt förstahandskontrakt och villkoren för uppsägning av kontraktet är liksom formulerat i hyreslagen:"Uppsägning ska ske skriftligen tidigast till månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägning" Jag kommer ge skriftligt besked uppsägning den 20 okt och det nya lägenheten är tillträde 1 nov. Frågan är har jag rätt att flytta i tid utan att betala extra avgifter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du planerar att säga upp ditt hyreskontrakt och undrar om du har rätt att flytta ut i början av november utan att betala några extra avgifter. Eftersom din fråga gäller uppsägning av ett hyreskontrakt kommer jag i mitt svar hänvisa till 12 kapitlet i Jordabalken (JB) som innehåller regler om hyra och vanligtvis kallas hyreslagen. I mitt svar kommer jag utgå ifrån att din nuvarande lägenhet är en bostadslägenhet och att du använt som en bostad.

Vilken uppsägningstid gäller och när upphör hyreskontraktet?

Jag tolkar det som att du har ingått ett hyreskontrakt på obestämd tid, ett s.k. tillsvidare avtal. För att ett sådant avtal ska upphöra måste avtalet sägas upp vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet (12 kap. 4 § JB). Uppsägningen ska även vara skriftlig om du bott i lägenheten i mer än tre månader (12 kap. 8 § JB). Eftersom din uppsägningstid i hyreskontraktet är formulerat på samma sätt såsom hyreslagen så ska avtalsvillkoret sannolikt tolkas likadant. Lagregeln innebär att när du säger upp ditt hyresavtal så har du en uppsägningstid på tre månader och detta beräknas från månadsskiftet. Månadsskiftet syftar till det skiftet som sker efter att tre månader passerat. Om du säger upp din lägenhet den 20 oktober kommer hyresavtalet att upphöra under månadsskiftet januari-februari. Detta innebär att du är skyldig att betala hyra under november, december och januari månad. Du kommer därmed bli skyldig att betala hyra tre månader framöver trots att du har tillträde till den nya lägenheten i början av november. Detta innebär att du har rätt att flytta till den nya lägenheten men du är fortfarande skyldig att betala hyra för din nuvarande lägenhet.

Vilka extra avgifter kan man bli skyldig att betala?

Du kan även bli skyldig att betala extra avgifter om du under din boende tid har skadat lägenheten (man gör dock undantag för slitage). Du kan bli skyldig att reparera skadan eller betala ersättning för detta så att hyresvärden får möjlighet att åtgärda skadan. Eftersom det inte framgår vilket skick din lägenhet är i kan jag tyvärr inte göra någon bedömning av om du kan bli skadeståndsskyldig för uppkomna skador. Jag kan inte heller kommentera på om det finns andra möjliga extra avgifter som du kan bli skyldig att betala eftersom jag inte vet hur ditt hyreskontrakt är utformat eller om du har kommit överens om något annat med din hyresvärd gällande extra avgifter.

Vad gäller sammanfattningsvis och vad bör du göra nu?

Om du säger upp ditt hyreskontrakt den 20 oktober har du tre månaders uppsägningstid från månadsskiftet. Detta innebär att du kommer behöva betala hyra för november, december och januari månad, hyreskontraktet upphör vid månadsskiftet januari-februari. Andra potentiella avgifter som du kan bli skyldig att betala är exempelvis skadestånd om du under din boendetid skadat lägenheten. Eftersom jag inte vet vad du har avtalat med din hyresvärd gällande andra potentiella extra avgifter kan jag inte avgöra om det finns några andra avgifter du riskerar att behöva betala vid flytten. Du har rätt att flytta till den nya lägenheten men du kommer fortfarande vara skyldig att betala hyrorna för din nuvarande lägenhet tills uppsägningstiden passerat.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta din hyresvärd och informera denne om situationen. Kanske kan ni komma överens om hur situationen ska lösas bäst. Du kan exempelvis fråga din hyresvärd om du får tillåtelse att hyra ut lägenheten i andra hand under perioden november-januari för att undvika att betala dubbelhyra eller diskutera med hyresvärden om denne redan har hittat en ny potentiell hyresgäst som möjligtvis kan flytta in under din uppsägningstid som kan betala hyran. Om din hyresvärd inte vill kompromissa eller komma fram till en lösning som passar er båda så är du dock tvungen att betala hyra för månaderna november till januari, och om det uppstått skador på lägenheten så kan du bli skyldig att betala ersättningsavgifter för dessa.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare