Vilken uppsägningstid gäller för en hyresrätt och får en annan uppsägningstid avtalas?

Hej! Jag har skrivit på ett hyresavtal som börjar gälla den 1/7-2022. Eftersom jag fick en annan lägenhet så har jag sagt upp den innan tillträdesdatum och hyresvärden säger att uppsägningstiden börjar gälla från och med den 1/7 trots att jag säger upp min lägenhet den 9/5-2022. Kan det stämma eller borde uppsägningstiden gälla fr o med den 1/6-2022?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i 12 kap. jordabalken (JB), även kallad hyreslagen. Jag kommer därför att utgå från den lagen i mitt svar till dig.

Först och främst kan det konstateras att 12 kap. JB är tvingande till hyresgästens (din) fördel om inte något annat anges i den specifika paragrafen (12 kap. 1 § femte stycket JB). Vad det innebär är att ditt hyresavtal inte med bindande verkan kan ge dig sämre rättigheter än vad lagen stadgar, de är i så fall inte bindande för dig – utan då gäller vad lagen stadgar i stället.

Eftersom det rör sig om en bostadslägenhet här får du som hyresgäst alltid säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen (12 kap. 5 § första stycket JB). Inga möjligheter till undantag medges i paragrafen, den är med andra ord tvingande till din fördel. Det saknar betydelse att du inte har tillträtt lägenhet ännu. Samma regler gäller alltså.

Eftersom du sa upp lägenheten den 9 maj gäller alltså att ditt hyresavtal upphör att gälla den 31 augusti. Du kommer alltså att behöva betala hyrorna som avser juni, juli och augusti månad. Däremot ska du inte betala hyran som avser september (som brukar ha förfallodatum i slutet på augusti). Om hyresvärden kräver dig på den hyran och senare hyror ska du bestrida betalningsansvar och visa upp bevis på din uppsägning den 9 maj och hänvisa till 12 kap. 5 § första stycket jordabalken, dvs. den tvingande regeln om tre månaders uppsägningstid för dig som hyresgäst. Bli inte skrämd om hyresvärden överlåter fordran på dig till ett inkassobolag om du inte betalar hyran som avser september och de efterföljande fakturorna, du får nämligen göra precis samma invändningar gentemot inkassobolaget som du kunde göra mot hyresvärden (27 § skuldebrevslagen).

Stå på dig och lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare