Vilket brott kan man dömas för om man dödar någon av misstag?

Hej! om en person dödat en annan person av misstag, är det dråp eller mord?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Brotten mord och dråp regleras i 3 kap. brottsbalken (BrB).

Mord och dråp

Både mord och dråp är så kallade uppsåtsbrott, vilket innebär att det krävs uppsåt för att man ska dömas för dessa brott. (1 kap. 2 § BrB) Avsikten med handlingen ska med andra ord ha varit att beröva någon livet.

För att uppsåt ska anses föreligga räcker det dock med att gärningspersonen är medveten om att handlandet medför en viss risk, exempelvis att någon kan dö, men att hen trots detta ställer sig likgiltig till risken och fullföljer handlandet. Detta kallas för likgiltighetsuppsåt och utgör den nedre gränsen för uppsåt.

Om man kan konstatera att uppsåt föreligger så kan man dömas för mord eller, om omständigheterna vid gärningen framstår som mindre grova, för dråp. (3 kap. 1-2 § BrB) I bedömningen av huruvida det rör sig om mord eller dråp tar man samtliga omständigheter i beaktande. Dråp kan exempelvis bli aktuellt vid dödshjälp eller om dödandet har provocerats genom misshandel.

Vållande till annans död

Om inget uppsåt föreligger kan man istället dömas för vållande till annans död. (3 kap. 7 BrB) För detta krävs emellertid att man har varit oaktsam. Det kan röra sig om att man har varit medveten om att handlandet innebar en risk men att man, till skillnad från likgiltighetsuppsåt, inte var likgiltig till att någon skulle dö (medveten oaktsamhet) eller att man inte ens var medveten om risken men man borde ha insett den (omedveten oaktsamhet).

Slutsats

Om personen i fråga dödade någon med uppsåt kan hen dömas antingen för mord eller dråp. Även om det rör sig om ett misstag kan uppsåt anses ha förelegat om gärningspersonen har handlat på ett sätt som innebar risk för att någon skulle dö men att hen trots detta ställde sig likgiltig till risken och fullföljde handlingen (likgiltighetsuppsåt). Eftersom jag inte har fler detaljer kan jag inte bedöma huruvida det rör sig om mord eller dråp, då gränsdragningen mellan dessa två brott grundar sig på en bedömning av samtliga omständigheter i fallet.

Om personen i fråga inte var uppsåtlig men oaktsam, kan hen istället dömas för vållande till annans död. Om personen varken var uppsåtlig eller oaktsam, kan hen inte dömas för något brott.

Jag hoppas det svarar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Roman SzuterRådgivare