Vilket lagstöd har biljettkontrollanter för att utkräva giltigt färdbevis?

Med vilket lagstöd har biljettkontrollanter hos kollektivtrafiken rätt att vid den initiala kontakten utkräva giltigt färdbevis för transportmedlet? Har de fler befogenheter i lagens mening än gemene man att kräva en resenär på dennes färdbevis, rent oavsett om där finns ett färdbevis eller ej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilket lagstöd biljettkontrollanter har när det gäller att kolla om resenärer har giltigt färdbevis, och om de således har fler befogenheter än gemene man.

Regler om biljettkontrollanters befogenheter återfinns i lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik.

1 § i ovanstående lag anger att den som reser utan giltig biljett kan bli förpliktigad att betala en tilläggsavgift. Enligt 5 § lagen om tilläggsavgift i kollektivtrafik persontrafik, har biljettkontrollanter även befogenhet att avvisa resande som vägrar lösa biljett eller betala tilläggsavgift.

Jag tolkar ovan som att för att biljettkontrollanten ska kunna utöva sina befogenheter, måste hen veta om den resande har en giltig biljett eller inte och således har biljettkontrollanten rätt att utkräva giltigt färdbevis.

Det är endast den som driver kollektiv persontrafik samt tjänstemän som utför avgiftskontroll som har de befogenheter som anges i lagen, med undantag för om regeringen bestämmer att någon annan ska ha samma befogenheter (1 § andra stycket lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik). Således har gemene man inte samma befogenheter som biljettkontrollanter.

Även de flesta resebolag har egna villkor som man måste följa om man reser med dem. Exempelvis säger Skånetrafikens villkor att biljettkontrollanter i trafiken när som helst under en resa har rätt att kontrollera att resenären har giltig biljett.

Om du anser att du har fått en tilläggsavgift som är felaktig, har du rätt att överklaga den. Du vänder dig till tåg- eller bussbolagets kundtjänst för att få reda på hur du överklagar.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare