Villkor för svenskt medborgarskap, i detta fall genom naturalisation

Jag hat bott i Sverige sedan 2004 (student 2004-2007, arbetstagare 2008-2013, PUT 2013), och behöver juridisk råd om jag uppfyller kravet för svensk medborgarskap nu. Jag är pakistansk medborgare.

Lawline svarar

Hej! Lagen (2001:82) om svenskt medborgarskap, MedbL, är tillämplig. I ditt fall förvärvas svenskt medborgarskap efter ansökan (naturalisation), 11 § MedbL. Sådan ansökan prövas av Migrationsverket, 22 § 1 st.. Kraven är följande:

Du ska ha

- styrkt sin identitet,
- fyllt arton år,
- permanent uppehållstillstånd i Sverige,
- hemvist här i landet sedan fem år och
- haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt

Det är Migrationsverket som ska bedöma detta, och det är till denna myndighet du ska vända dig. Vad gäller styrkandet av din identitet bör du visa upp alla relevanta handlingar, exempelvis pass, och även dina egna, muntliga uppgifter är av intresse.

Lars BålmanRådgivare