Vräkning relaterat till personliga omständigheter

Har blivit uthängd på nätet med sedlighetsopassande bilder. Är detta grund för vräkning då bilderna är 40 år gamla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag förstår din fråga som att du till följd av att opassande bilder spridits på dig frågar om huruvida din hyresvärd kan säga upp ert hyresavtal. När en hyresvärd tillåtas säga upp ett hyresavtal regleras i 12 kap. 42 § jordabalken (JB). De fall då det är tillåtet för hyresvärden att säga upp hyresavtalet utgör typiskt sett fall av grov misskötsel från hyresgästen. Exempel på tillfällen då rätt till uppsägning föreligger är då:

1: hyresgästen åsidosätter en avtalsenlig skyldighet som går ut över hyresgästens skyldigheter och det måste anses vara av synnerlig vikt för hyresvärden att skyldigheten fullgörs,

2: hyresgästen utan samtycke eller tillstånd överlåter hyresrätten

3: hyresgästen genom vårdslöshet tillser att ohyra tar sin in i fastigheten.

Det finns ett flertal andra situationer då rätt att säga upp hyresavtalet föreligger, men samtliga fall gäller då hyresgästen gjort något eller underlåtit något som innebär skada för hyresvärden eller som medför oskälig störning för övriga hyresgäster. Det finns alltså ingen rätt för hyresvärden att säga upp avtalet i förtid med hänvisning till hyresgästens privatliv. Om hyresvärden skulle försöka säga upp ert hyresavtal föreslår jag att du tar kontakt med hyresgästföreningen för att reda ut situationen.

Med vänlig hälsning,
Gustav OtteboRådgivare