FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/06/2012

TRAFIKBROTT - MINDERÅRIG

En minderårig person med tidigare brottsregister kör en bil, vilket straff kan denne tänkas få? Fyra år vänte tid tills han får ta körkort, kan det lindras?

Lawline svarar

Hej! Att köra bil utan körkort innebär trafikbrott. Lagen om straff för vissa trafikbrott blir då tillämplig. Av lagens 3 § framgår att om någon kör ett körkortspliktigt fordon, utan att vara berättigad till detta, dömes denna för olovlig körning. Påföljden för detta är böter. Anses dock brottet vara grovt kan påföljden vara fängelse upp till högst 6 månader. Av lagens 1 § framgår också att om föraren brister i att köra fordonet varsamt och med omsorg, dömes till vårdslöshet i trafik. Påföljden för detta brott är också böter. Att personen i fråga är minderårig innebär att påföljden kan mildras, i enlighet med 29 kapitlet i Brottsbalken. Samtidigt kan det tidigare brottsregistret försvåra påföljden. Hur utfallet blir kan jag inte svara på, då det görs en bedömning i det enskilda fallet och alla omständigheter tas hänsyn till. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare