Äktenskapsförord och efterlevande makes möjlighet till jämkning av bodelningen

Jag är gift. Min man och jag har vars 2 barn i annat förhållande( särkullbarn)

Om min man dör, ska en bodelning göras.

Låt oss säga att jag har 1 miljon på konto, varav 500 000 är privat pensionssparande på ISK konto.

Min man har 500 000 varav 250 000 är privat pensionssparande på ISK.

Vi har då 1500000 kr i giftorättgods. Stämmer det att min mans barn ärver hälften av det dvs 750 000 kr?

Vad kan vi göra för att undvika en sådan situation? Jag vill inte att mitt sparande ska gå till hans barn, som det ju indirekt blir. Kan jag testamentera bort en del av mitt sparande? Men om min man dör, och jag lever- tar man då hänsyn till mitt testamente vid bodelningen?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör bodelning mellan makar kommer vi kika närmare på äktenskapsbalken (ÄktB), och på ärvdabalken (ÄB) avseende följdfrågan.

Allt giftorättsgods delas lika mellan er vid äktenskapets upplösning

Som du själv är inne på kommer era respektive sparanden som huvudregel läggas till bodelningen vid äktenskapets upplösning (10 kap. 1 § ÄktB).

All egendom ni äger anses nämligen som utgångspunkt utgöra giftorättsgods, förutsatt att den inte gjorts till personlig egendom (7 kap. 1 § ÄktB).

Det kan därför bli så att din make erhåller hälften av giftorättsgodset, det vill säga 750 000 kr, som kommer att fördelas lika på hans arvingar (1 kap. 1 § ÄB).

Notera att ett testamente inte förändrar utgången i det här fallet, eftersom bodelningen görs innan ditt arv fördelas på dina arvingar.

Lösningen blir att skriva ett äktenskapsförord

En enkel lösning på problemet är att du och din make skriver ett äktenskapsförord tillsammans, där ni gör era respektive sparanden till enskild egendom (7 kap. 3 § ÄktB).

Ett alternativ är att begära jämkning vid bodelningen

Du kan även vid bodelningen begära att parterna behåller sitt giftorättsgods, istället för att det delas lika (12 kap. 1 § ÄktB).

Vid makes bortgång har efterlevande make alltid denna rätt (12 kap. 2 § ÄktB).

Några avslutande ord

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar.

Ha en fortsatt fin sommar!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare