FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/11/2018

Ändra umgängesrätt utan domstol

Hej!! Jag har en fråga angående min son. Hans pappa och jag var uppe i rätten och hans pappa då fick ensamvårdnad över min son och jag har en umgängesrätt med min min son fre-sön varannan vecka. Då min son mår dåligt psykiskt av att bo med pappan och vill bo med mig är min fråga om jag på nått sätt utan att gå upp i rätten har rätt att få utökad umgängesrätt med min son även utan att hans pappa går med på det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler om föräldrar och barn finns i Föräldrabalken (FB).

I 6 kap. 15 a § FB anges att en förälder som vill ha umgänge med sitt barn för ansöka hos rätten, så får de besluta om umgänget. Det är också möjligt enligt paragrafen att föräldrarna kan skriva ett avtal om umgängesrätten. Ett sådant avtal ska vara skriftligt och godkännas av socialnämnden innan det är giltigt. Det krävs alltså att föräldrarna är överens för att ett sådant avtal ska gälla.

Det anges i 6 kap. 2 a § FB att barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut gällande vårdnad, boende och umgänge. Om du anser att situationen din son är i nu inte är den bästa för honom så är tyvärr det enda du kan göra (förutsatt att du inte kommer överens med hans pappa) att återigen vända dig till tingsrätten.

Det absolut bästa vore dock om du och din sons pappa kunde närma er varandra och försöka komma överens utan rättens inblandning. Du kan vända dig till socialnämnden i er kommun för att försöka få till stånd ett samarbetssamtal. Socialnämnden kan då hjälpa er med ett sådant avtal som jag nämnde innan.

Sammanfattningsvis är det alltså inte möjligt att ändra på umgängesrätten utan att vända dig antingen till tingsrätt eller komma överens med barnets pappa.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja QvarnströmRådgivare