Ansvar för bortkommen leverans

Hej!

Jag beställde blommor via nätet. De kom inte fram till begravningen. Företaget säger att de lämnades till en vaktmästare vid församlingshemmet. Begravningsentreprenören har inte fått blommorna, varken till begravningen eller senare.

Jag kom till blomsterfirman via en länk vid dödsannonsen i en tidning. Allt var ifyllt med adress, klockslag för begravning etc. Jag tycker att då har företaget ett ansvar att det levereras till den som har hand om begravningen, viket jag inte tycker att de har gjort. Företaget tycker att de har gjort rätt men jag tycker att de har ansvar för att leveransen kommer fram till begravningsentreprenören, antingen fysiskt eller att de informerar begravningsentreprenören om att blommor till begravningen har levererats.

Hur långt går företagets ansvar för leverans?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar antar jag att det var du som privatperson som beställde blommorna från ett blomsterföretag, vilket gör att konsumentköplagen är den tillämpliga lagen.

Vid köp där säljaren ska lämna varan till köparen bär säljaren risken för varan till dess att varan är avlämnad till köparen (8 § konsumentköplagen). Att säljaren bär risken för varan innebär att köparen kan häva köpet och kräva ersättning om varan skadas eller kommer bort (22 § konsumentköplagen). Är varan avlämnad så bär köparen risken för varan. Säljarens har då inget vidare ansvar för att varan försvinner.

Svaret på din fråga blir alltså beroende på om företaget har avlämnat blommorna till er. Har blommorna avlämnats har företaget inget ansvar för att dessa inte anlände till begravningen. Har de däremot ansvar så har ni eventuellt rätt till att häva avtalet så att ni får era pengar tillbaka, samt eventuellt skadestånd för den skada ni utstått. Att blommorna avlämnats betyder att blommorna ska ha överlämnats till er. Ibland kan varan också överlämnas till en representant.

Det är svårt att avgöra om blommorna avlämnats eller inte då det kan bero på hur ni gjorde er beställning och omständigheterna kring köpet. Angav ni enbart adressen till församlingshemmet skulle det kunna anses att blommorna blev avlämnade. Angav ni istället ett särskilt lägenhetsnummer och församlingshemmet är en större byggnad kan det anses att blommorna inte blivit avlämnade.

Svaret på din fråga blir att det beror på vad som ni kom överens om när ni gjorde er beställning av blommorna. Hoppas att detta hjälpte er till att avgöra hur ni vill gå vidare!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare