Är delar som saknas i en vara att betrakta som fel?

Måste man som säljare informera om att hjulen på korgen i diskmaskinen saknas eller att ugnsluckan måste lyftas upp lite när man öppnar den för att man ska kunna öppna den helt? Både diskmaskin och ugn fungerar ändå.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det skulle ingå hjul i din diskmaskin, är det troligen att betrakta som fel i vara enligt konsumentköplagen. Med ugnslyckan är det mer tveksamt, det beror helt på om den på något sätt är felkonstruerad eller gått sönder på något sätt. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med leverantören och fråga om de eventuellt kan avhjälpa felet.

Vill du läsa mer om konsumentköplagens bestämmelser kan du göra det på lagen.nu genom länken! Hoppas mitt svar har hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare