Är det ett brott att fråga om någon har äkta bröst?

Hej! Är det ett brott att fråga en kvinna om denne har riktiga bröst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det snabba svaret är nej. Det har jag svårt att se.

Ett brott som kan komma ifråga skulle kunna vara ofredande enligt brottsbalken (BrB) 4 kap. 7 § och i så fall falla under benämningen annat hänsynslöst beteende. Dock ska agerandet vara menat att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt vilket troligtvis skulle innebära något mer än en fråga om någons utseende.

Ett annat brott skulle kunna tänkas vara förolämpning enligt BrB 5 kap. 3 § som innebär att man uttalar sig nedsättande eller förödmjukande mot en person och det är ägnat att kränka dennes värdighet eller självkänsla. Det kan alltså bero både på hur man ställt frågan och varför och såklart hur mottagaren uppfattat beteendet.

Sedan kan man möjligtvis fråga sig varför någon tar sig rätten att kommentera eller fråga om någons känsliga kroppsdelar. Att en person opererat sig gör inte att gemene man har rätt att fråga eller kommentera utan att personen har rätt att bli kränkt eller anse det olämpligt. Sedan är det ju så att man kan råka kränka någon utan att göra sig skyldig till brott eller att agerandet ska föranleda ett straff, mer än ett socialt - alltså att man blir ifrågasatt eller utesluten från en gemenskap på grund av att ens beteende anses omoraliskt eller allmänt oskönt.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare