Är det förtal att fråga andra om de fått ett erbjudande från en person som är brottsligt?

Hej! Riksbyggen tycker att det är dags att vi stamrenoverar våra badrum. Men styrelsen i våran bostadsrättsförening ville inte det. De skickade ut ngn för stickkontroll för att se om det behövdes och de ansåg att det inte behövs just nu. Kanske dock inom 10 år. De har dock bestämt att 200 av 450 lägenheter måste renovera sina badrum från egen kassa. Nu är det så att en i styrelsen sa till mig att han vet ngn som kan göra det svart för 20 000 kr. Fastän man måste visa intyg. Imorgon så har vi årsmöte. Om jag frågar högt där om ngn mer har fått det erbjudandet kan jag åtalas för förtal? Allt var muntligt. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal

Förhåller det sig så, att en person säger saker till andra för att denne ska utsättas för missaktning eller för att framstå som klandervärd, kan personen ha gjort sig skyldig till brottet "förtal" (5 kap. 1 § brottsbalken).

Åtgärd

I de fall det förekommit ärekränkningsbrott, väcker åklagare endast åtal i särskilda fall. Alternativet är att den utsatte kan väcka tala såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Den utsatte bestämmer själv om denne vill väcka åtal. Skulle personen väcka åtal så har denne bevisbördan, det vill säga att det är personen som väcker åtal som måste bevisa att personen har begått brottet.

Slutsats

Det är alltså dels osannolikt att medlemmen i styrelsen väcker åtal. Dessutom är det min uppfattning, att det inte skulle vara fråga om förtal. Jag rekommenderar dock att du inte frågar huruvida övriga medlemmar fått detta "erbjudande" från en viss person, utan istället bara fråga huruvida någon fått just ett sådant erbjdande.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare