Är det förtal att skrämma bort spekulanter?

Kan man anmäla någon för förtal vid en bostadsförsäljning om tex. en granne försöker sabotera en möjlig affär genom att prata dåligt om bostaden och försöka "skrämma" iväg spekulanter?

(bakomliggande motiv kan vara att grannen vill att vi ska sälja bostaden till en specifik person till ett förmånligt pris).

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Förtal enligt 5:1 brottsbalken riktar sig enbart mot personer, det betyder att det inte kan anses vara förtal att skrämma bort spekulanter genom att tala illa om bostaden.

Mikael JonassonRådgivare