Är det förtal att sprida falska brottsanklagelser om en annan person?

Om en arbetskamrat anklagar mig för att ha stulit och pratar om detta till oberörda, kan jag polisanmäla detta som förtal?

Det finns sms på anklagelsen och jag som utsatt är utan tvekan oskyldig och detta finns det också bevis på. Personen fortsätter trots detta att sprida ryktet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du själv är inne på är det aktuellt att diskutera brottet förtal i det här fallet.

Allmänt om brottet förtal

Förtal regleras i 5 kap. 1 § brottsbalken. Brottet är fullbordat om en person utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar annan uppgift som typiskt sett är tillräcklig för att någon ska utsättas för andras missaktning. Vidare krävs det för att förtal ska föreligga att uppgiftslämnandet inte kan anses vara försvarligt.

Bedömningen i ditt fall

I din fråga har du redogjort för att din kollega har spridit uppgifter till andra personer om att du skulle ha stulit. Detta är ett tydligt exempel på förtal. Jag känner förvisso inte till alla omständigheter men jag har svårt att se att det skulle anses vara försvarligt av din kollega att lämna dessa uppgifter till andra personer.

Mitt råd är därför att du kontaktar Polisen på telefonnummer 114 14 och berättar om vad som hänt.

Oscar StenmarkRådgivare