Är det förtal att vidarebefodra sms utan samtycke?

Om jag skickar SMS till en person, och den personen sedan skickar mitt SMS vidare till andra personer utan mitt tillstånd, är detta då "förtal"? Är detta i så fall värt att ta till domstol?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Förtal regleras i Brottsbalken 5 kap 1 §. Med förtal menas att man sprider falsk information om någon annan till en eller flera personer. Exempelvis om jag säger till min kompis att Peter misshandlat en tjej och Peter inte gjort det, så kan jag bli dömd för förtal till böter- eftersom jag då har spridit falsk information om Peter som kan skada honom (han får dåligt rykte).

Om det varit liknande omständigheter kring ditt SMS d.v.s. att du ljugit om en annan person i SMSet du skickat, så kan du bli anmäld för förtal. Men om ditt SMS inte varit av sådan karaktär, så kan du inte bli dömd för förtal.

Hur som helst är det inte olagligt av personen i fråga, att vidarebefodra ditt SMS till andra personer och du kan således inte anmäla denna person för förtal.

Om du har blivit anmäld för förtal och du är oskyldig är det såklart värt att ta det vidare till domstol. Men om du nu skulle vara skyldig så är det åklagaren som ska bevisa detta. Om åklagaren lyckas bevisa detta blir det svårt att försvara sig, särskilt om bevisen är såpass tydliga/starka.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor, annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare