Är det gåvan förskott på arv?

Hej.

Vi har ett problematiskt läge som jag gissar är lätt att lösa för er.

Vår far har just gått bort. Vi är 3 barn A,B och C Som nu skall ärva honom.

Ett testamente är skrivet enligt följande. A 40%, B 40% och C 20%. Allt ok fram till att C fick reda på att A och B för 16 år sedan fått ett sommarhus i gåva (skrivet i gåvobrevet att det inte skall ses som förskott på arv). Huset användes heller inte av pappa efter gåvans tidpunkt.

C kräver nu att värdet skall tas med i beräkningen av arvskiftet, då den enligt C inkräktar på dennes laglott. Men eftersom C fått 20% enligt testamente så är väl det redan mer än laglotten.

Jag tänker: arvslott = 100%/3= 33,3% och laglott är då hälften =16,7%. Dvs, de 20% C tillskrivits i testamentet är redan mer än laglotten. Kan det då inkräkta på laglotten överhuvudtaget ?

Om C har rätt att stugans värde skall med i arvskiftet, är det då dagens värde eller värdet vid gåvans tidpunkt? Att tillägga är att det skrevs en revers på hela värdet vid gåvans tidpunkt. Denna är "avskriven" enligt Skatteverkets regler och därefter riven på båda håll.

Lawline svarar

Hej och tack för att vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lagen som blir användbar när det kommer till frågor om arv är Ärvdabalken (ÄB).

Hur beräknar man laglott?

Din beräkning av arvslotten är korrekt. Jag brukar dock ställa upp det såhär:

100%/2=50% (Hela arvet/hälften för att få laglotterna)

50%/antalet barn = vardera barns laglott (summan av laglotterna/antal barn)

Det stämmer att A, B och C har rätt till minst 16,7%, det är deras laglotter, 7 kap. 1 § ÄB. Övriga 50% får fritt testamenteras bort.

När är det förskott på arv?

När en förälder ger en gåva till ett eller flera barn så ska det som utgångspunkt ses som ett förskott på arv. Gåvan ska dock inte räknas av på arvet om givaren uttryckt det, 6 kap. 1 § ÄB. I ert fall ska sommarhuset inte ses som förskott på arv om det står så i gåvobrevet.

Vad händer när en gåva inte ses som förskott på arv?

Värdet av sommarhuset kommer inte tas med i arvsskiftet eftersom det inte var ett förtida arv. C:s laglott har därför inte kränkts. Testamentet är giltigt, A och B ska därför få 40 % vardera och C ska få 20 %.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars får du ställa en ny!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare