FrågaPROCESSRÄTTDomstol21/11/2018

Är det jäv om tidigare ordförande i bostadsrättsförening är nämndeman i målet som det ska företas förhandling i?

Vi skall upp i ett mål gällande en fordran mot en fd ordförande i vår Brf. I tingsrätten vi skall till arbetar nu fd ordförande som nämndeman. Är det jäv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuella regler hittar vi i rättegångsbalken (RB).

Jäv

Jäv för domare regleras i RB 4:13 och är också tillämplig för nämndemän. I nämnda regel uppräknas tio punkter som kan grunda jäv. Den enda punkt som kan vara aktuell i det fall du beskriver är generalklausulen i punkt 1. Där sägs att "Om han själv är part eller eljest har del i saken eller av dess utgång kan vänta synnerlig nytta eller skada". I detta fall kan nämndemannen vänta nytta eller skada beroende på utgången i målet. Nämndemannen bör sålunda anses jävig

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare