Är det möjligt att köpa ut delägares andel i sommarstuga?

Vi är tre delägare till en sommarstuga.

Två av oss kommer inte överens med den tredje delägaren som bl.a. inte följer våra gemensammare regler för stugan. Samt anklagar oss för att vi använder deras personliga saker m.m.

Nu har vi två kommit överens om att det bästa vore om vi kunde köpa ut den tredje. Har vi någon laglig rätt till detta. Och hur går vi tillväga om den tredje parten bara vill bråka o vägrar.

Vi har tänkt erbjuda marknadsmässigt pris för tredjedelen.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ni har beslutat er för att köpa ut den tredje delägaren. Jag kommer därför redogöra för vilka möjligheter som står till buds.

Frågan besvaras med regler som finns i jordabalken (JB) och samäganderättslagen (SamägL).

Vilka möjligheter har ni att köpa ut den tredje delägaren?

Att flera personer äger en sommarstuga gemensamt kallas enligt 4 kap. 8 § JB för samäganderätt. Detta innebär att varje delägare endast har rätt att förfoga över sin egen andel i fastigheten. En delägare kan alltså exempelvis fritt sälja sin andel i sommarstugan. Om ni som delägare vill vidta åtgärder som berör hela sommarstugan så krävs samtycke från samtliga delägare. Detta innebär alltså att varje delägare måste lämna sitt samtycke om hela fastigheten ska säljas.

Utgångspunkten är alltså enligt 1 § SamägL att varje delägare äger sin andel av sommarstugan. Det finns således inga lagliga möjligheter för er att framtvinga en försäljning från den tredje delägaren. Däremot är det givetvis fullt möjligt för er att erbjuda den tredje delägaren att frivilligt sälja sin del av sommarstugan till er. Detta är dock en förhandlingsfråga mellan er som delägare. Den tredje delägaren har alltså ingen rättslig skyldighet att sälja sin andel till er.

Om delägaren vägrar sälja sin andel till er och samarbetet försämras till den grad att det inte längre känns meningsfullt för er att äga sommarstugan gemensamt så kan ni enligt 6 § SamägL istället vända er till domstol och begära att hela sommarstugan bjuds ut till försäljning.

Nackdelen med den senare lösningen är att ni inte längre kommer vara ägare till sommarstugan. En gemensam försäljning kan emellertid vara den bästa lösningen om ett fortsatt samarbete mellan er som delägare inte längre verkar meningsfullt.

Sammanfattningsvis

Om ni har beslutat er för att ni inte längre vill äga sommarstugan med den tredje delägaren så finns det två möjligheter för er att gå vidare:

1. Försök övertala den tredje delägaren att frivilligt sälja sin andel av sommarstugan till er.

2. Vänd er till domstol och begär att hela sommarstugan ska säljas.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Erik BengtssonRådgivare