Är det olagligt att berätta vem ens våldtäktsman är?

Hej!
Jag undrar om det är olagligt att berätta vem ens våldtäktsman är? Vet att det är olagligt om den inte är dömd, att det kan klassas som förtal. Men om denne är dömd, är det olagligt då?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Är det olagligt att berätta vem ens våldtäktsman är?
Precis som du skriver så skulle det kunna vara fråga om brottet förtal (5 kap. 1 § första stycket brottsbalken). Det krävs att en person utpekas som brottslig eller som klandervärd i sitt levnadssätt. Om du skulle berätta för andra att personen är en våldtäktsman får det anses kunna innebära både att vara brottslig och klandervärd. Svaret på din fråga blir alltså ja, det skulle kunna vara olagligt att berätta vem ens våldtäktsman är.

Vad gör det för skillnad om personen är dömd, är det fortfarande olagligt?
I vissa fall kan det jag beskrev ovan anses vara t.ex. försvarligt och man ska då inte dömas till ansvar (5 kap 1 § andra stycket brottsbalken). Däremot är det inte så enkelt som att om uppgifterna är sanna så kan man inte dömas för förtal. Att uppgifterna var sanna kan ha betydelse i frågan, men det är inte avgörande. Det innebär att det fortfarande kan vara olagligt att utpeka någon som en våldtäktsman, även om det är sant och personen är dömd för brottet. Likaså kan det vara försvarligt att utpeka någon som våldtäktsman, även om personen t.ex. inte är dömd för brottet och det är då inte brottsligt.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare