Är det skäligt att som vittne behöva sitta och vänta orimligt lång tid på att få vittna utan att få information om saken?

Hej,

Jag kallades som vittne till rättegång och hade en utsatt tid kl. 13.00 att förhålla mig till. Väl på plats fick jag vänta i en timme innan jag fick komma in och vittna. Vad har jag för rättigheter och skyldigheter som vittne när det gäller att vänta på domstolen?

Är det verkligen skäligt att som vittne behöva sitta och vänta så länge, utan att få information?

Jag har även tidigare varit med om att jag inställt mig eller suttit och väntat för att långt senare få veta att rättegången ställs in. Har verkligen inte domstolarna någon skyldighet att hantera sådant skyndsamt och underrätta vittnen m.fl. så att de inte inställer sig i onödan eller väntar länge på ingenting?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

I Sverige föreligger vittnesplikt, innebärande att du som person är skyldig att inför domstol vittna om vad du sett, ifall det är nödvändigt. Du får inte själv bestämma om du får vittna eller inte.

Redan av den anledningen att du som vittne står i skyldighetsförhållande till domstolen finns det grund för att i ditt fall stå ut med långa väntetider och inställda rättegångar, dock har du viss rätt till ersättning för sådana ekonomiska förluster, vilket presenteras nedan.

36 kap. 1 § RB stadgar att var och en, som inte är part i målet, får höras som vittne. Vittnet får inte vara med i rättssalen under rättegången, utan deltar endast under vittnesförhöret, detta eftersom du som vittne inte ska vara påverkad vid avläggandet av det som sagts under rättegången (Sveriges domstolars hemsida domstol.se).

En rättegång kan pågå en stund innan vittnen kallas in, varför det egentligen inte går att uttala sig huruvida domstolen gjort en eventuell överträdelse här.

Det finns inte några bestämmelser som ger dig rätt i det du undrar över. Domstolen ska visserligen hantera rättegången skyndsamt (se art. 6 EKMR), dock gäller det den anklagade och berör inte eventuellt vittne. Vittnen anses i rättegångar som bevismedel.

Enligt 36 kap. 24 § RB har du dock som vitnne rätt till viss ersättning för förlorad arbetsinkomst, tidsspillan och kostnader för resa och uppehälle.

Martin CarlehedenRådgivare