Är förundersökningen nedlagd om polisen inte hört av sig efter flera månader?

Blev för 3 månader sedan misstänkt för drograttfylleri polisen dök upp när jag satt i bilen med motorvärmarkabeln i och lyssnade på musik i mitt garage satt även och drack polisen hade inte sett mig köra utan 1 vittne jag hade brukat amfetamin 2 dygn innan jag fick lämna blodprov inget annat prov togs jag fick tillbaka körkort och dom skjutsade tillbaka mig till bilen blev för ett par veckor sedan stoppad i en rutinkontrol dom poliserna nämnde inget om det som hände för 3 månader sen har inte fått nå brev eller telefon från polisen dom måste ju med all säkerhet fått provsvaren vad händer nu är det nerlagt eller under utredning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som så att du funderar på förundersökningen kring ett misstänkt rattfylleri/drograttfylleri.

Till att börja med vill jag rekommendera dig att vända dig direkt till polisen med din fråga, där du med stor sannolikhet får ett mer precist svar kring just ditt enskilda ärende. Därför kommer mitt svar vara av mer generell karaktär.

Frågor kring trafikbrott och förundersökning regleras i trafikbrottslagen (TBL) och rättegångsbalken (RB).

Rattfylleri/Drograttfylleri
Den som:
* för ett motordrivet fordon (bil),
* efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker/intagit ett narkotikaklassat preparat (ex. amfetamin),
* i en sådan mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet,
döms för rattfylleri eller drograttfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.
(4 § 1 och 2 stycke TBL).

För att dömas för rattfylleri/drograttfylleri måste du alltså, i enlighet med lagtextens ordalydelse, ha fört bilen på något sätt. Förandebegreppet finns dock inte definierat i trafiklagstiftningen men av domstolspraxis på området kan slutsatsen dras att för att förande ska anses föreligga så måste någon form av förflyttning av fordonet ha skett. Alkoholkoncentrationen måste härtill ha uppgått till minst 0,2 promille eller att det finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. Detta är omständigheter som polisen måste kunna redovisa och som åklagaren måste bedöma kunna bevisa för att ens väcka talan i domstol.

Brottsmisstänkt och förundersökningen
När polisen har en anledning att anta att ett brott som lyder under allmänt åtal har begåtts exempelvis genom att en polisanmälan har upprättats och/eller efter genomförda blodprov, ska de inleda en så kallad förundersökning dvs. en brottsutredning. I detta ingår att polisen ska utreda vem som skäligen kan misstänkas för att ha begått brottet och om det finns tillräckliga skäl för att väcka åtal i domstol mot den misstänkte.
(23 kap. 1 § och 2 § RB).

Sammanfattningsvis
Om det har gått tre månader sedan du lämnade blodproven och du inte har hört något från polis eller åklagaren kring händelsen, kan detta tyda på att förundersökningen är nedlagd. Det kan vara så att polis och åklagare gjorde bedömningen att fordonet inte fördes i det aktuella fallet och/eller att promillehalten/narkotikahalten inte var tillräckliga. Att en förundersökning är nedlagd innebär dock inte att den inte kan återupptas på nytt om nya omständigheter talar för en bevisning som kan få den misstänkte fälld för det eventuella brottet. Av denna anledning kan jag tyvärr inte ge dig ett svar på om just förundersökningen i ditt fall är nedlagd eller om den fortfarande är aktuell. Därför gör du bäst i att direkt vända dig till polisen med din fråga.

Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare