Är gåva till svärson förskott på arv?

Hej jag har en fråga ang förskott av arv.

Jag fick 2008 hela summan av min svärmors försäljning av fastigheten.

Jag har ett gåvobrev där det framkommer att hela beloppet skall tillfalla mig.

Personligen undertecknat av svärmor.

Min svägerskas jurist säger att det är en gåva även till min fru.

Tacsam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En gåva är giftorättsgods såvida det inte står i gåvobrevet att det ska vara enskilda egendom. Detta betyder att du äger pengarna men vid en eventuell bodelning kommer dessa räknas in i bodelningen. Står bara du som mottagare på gåvobrevet är det alltså du som får gåvan och inte din fru.

Eftersom du skriver att din fråga är angående förskott på arv antar jag att det har uppkommit en arvstvist mellan din fru och hennes syster. Om en gåva ges till någon som inte är arvinge enligt svensk lag så räknas inte detta som förskott på arv. Svärsöner är inte arvingar så därför är gåvan från din svärmor inte ett förskott på arv.

Gåva kan anses vara ett testamente om arvlåtaren ger en gåva nära inpå sin död i syfte att minska laglotten till sina bröstarvingar (barn). Detta skulle få konsekvenserna att gåvan återgår och blir en del av kvarlåtenskapen. Men eftersom du fick gåvan 2008 och tvisten uppkommit nu borde detta inte bli aktuellt i ditt fall.

Mer om detta finns i kapitel 6 och 7 i Ärvdabalken.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare