Är gåvor till barnbarn förskott på arv?

När min far gick bort efterlämnade han ett testamente enligt vilket jag som enda bröstarvinge ärver min laglott och mina barn resten. Min far har under ett tiotal år givit mina barn, sina barnbarn, stora summor pengar. Är dessa pengar att betrakta som förskott på arv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett barn får en gåva av sin förälder föreligger en presumtion om att det ska anses vara förskott på arv. När det gäller andra arvingar än bröstarvingar är presumtionen att gåvan inte ska betraktas som förskott på arv, om inte gåvogivaren uttryckt i exempelvis en gåvohandling att gåvan ska anses som förskott på arv (6 kap. 1 § ärvdabalken). Medan barnbarnets förälder fortfarande lever presumeras gåvor från far- och morföräldrar inte vara förskott på arv.

Det finns även regler om förstärkt laglottsskydd (7 kap. 4 § första stycket ärvdabalken). Det innebär att om arvlåtaren under sin livstid har gett en gåva som är att jämställa med ett testamente, kan gåvan jämkas. Regeln blir aktuell om kvarlåtenskapen inte räcker till för att uppfylla en bröstarvinges laglott. I ett sådant fall ska så stor del av gåvan betalas tillbaka som behövs för laglotten. En gåva är att jämställa med ett testamente om givaren haft för avsikt att ordna successionen, exempelvis om gåvan ges när givaren vet att denne kommer att avlida inom en snar framtid. Den bröstarvinge som anser att dennes laglott påverkas av gåvorna ska i så fall väcka talan om jämkning vid domstol inom ett år från det att bouppteckningen avslutades (7 kap. 4 § andra stycket ärvdabalken).

Sammanfattningsvis

Gåvorna till dina barn kommer inte att anses vara förskott på arv. Om du som bröstarvinge vill ansöka om jämkning av gåvorna måste talan om detta väckas vid domstol inom ett år från att bouppteckningen avslutades. Att gåvorna har givits under lång tid kan dock tala emot att de är att jämställa med testamente.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare