Är retroaktiv hyreshöjning okej?

Hej!

Vår mamma har på sin hyresavi blivit meddelad om en hyreshöjning med följande text:

"Hyreshöjning med anledning av nya vattentaxor 2017 med 1,15% kommer att debiteras

retroaktivt för perioden juli-september på hyresavin för oktober månad."

Såvitt jag förstår så behöver vår mamma motsätta sig denna höjning skriftligt p g a att

bostadsbolaget ej har rätt att kräva en retroaktiv hyreshöjning?

Tacksam för svar.

Vänligen,

Pirjo Toiminen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpliga bestämmelser hittar vi i 12 kapitlet jordabalken, även kallad hyreslagen.

I regel får inte hyresvärden höja hyran retroaktivt (55 d § i hyreslagen). För hyreshöjning krävs också att hyresvärden lämnar ett skriftligt meddelande om det (54 §). I samma paragraf framgår att ett undantag från ovanstående regel är om hyresnämnden beslutar om höjd hyra. Eventuellt retroaktiv hyra blir emellertid bara aktuell för den tid hyresnämnden handhar frågan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh,

Oskar JanssonRådgivare