Arbetsgivare avbokar arbetspass

https://lagen.nu/1915:218#P1S1Hej!

Har en arbetstagare som är visstidsanställd, rätt till ersättning om arbetsgivaren en timme innan arbetstagarens arbetspass ringer och säger att hon inte längre behöver komma in för att arbeta pga att arbetsgivaren kan ta det arbetspasset?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att du och din arbetsgivare har kommit överens om att du ska arbeta ett visst pass och att arbetsgivaren sedan hör av sig till dig och säger att du inte behöver komma och du undrar om du ändå har rätt till ersättning trots att arbetsgivaren tar ditt pass.

När din arbetsgivare schemalägger dig på ett arbetspass och du har godtagit tiderna har ni ingått ett avtal om att du ska jobba de tider ni kommit överens om, 1 § avtalslagen. Det betyder att du är skyldig att jobba den överenskomna tiden och att arbetsgivaren är skyldig att ge dig lön för arbetet. Detta följer av den avtalsrättsliga principen, pacta sunt servanda som är en huvudregeln inom avtalsrätten och innebär att avtals ska hållas. Samma sak gäller om ni muntligen har avtalat om arbetstiderna.

Eftersom ni har kommit överens om vilka tider du ska arbeta kan inte din arbetsgivare ensidigt säga att du inte behöver komma in och jobba om du inte går med på det. Om din arbetsgivare då ensidigt, d.v.s. utan ditt samtycke, tar bort tider som ni kommit överens om har du rätt att få ersättning för detta.

Tips

Jag råder dig att vara tydlig mot din arbetsgivare om du ej accepterar att denne avbokar arbetspass utan ditt godkännande.

Vänliga hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare