Arbetstagares rätt till lön från restaurang som inte har kollektivavtal

Hej. Jag var och provjobbade i en restaurang som inte har kollektivavtal men som påstod att de följer avtalet iallafall vad gäller lön. Jag arbetade 5 timmar utan lön. Sedan ville de att jag skulle arbeta en fredag heldag med lön så skulle vi prata om lön vid dagens slut. Meningen var nu att jobbet skulle bli mitt. Vid dagens slut erbjöd de mig en betydligt lägre lön än vad som är minimum lön på kollektivavtalet så jag tackade nej till att fortsätta där. Men nu vägrar de betala mig för den dagen jag arbetade från 8:00-15:30, trots att de sagt att detta skulle vara betalt. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag har tolkat din fråga som att du undrar huruvida du har rätt till lön från restaurangen.

Din lön regleras i ditt anställningsavtal. Eftersom du skriver i din fråga som att det var en förutsättning att du skulle tacka ja för att du "skulle få jobbet" så utgår jag från att du inte har ett anställningsavtal.

Du behöver något eller någon som kan styrka att du jobbade där under de timmar som du uppger. Det kan vara till exempel ett schema. Eftersom inget anställningsavtal finns så gäller utgångspunkten att du har en tillsvidareanställning, vilket innebär att du både har rätt till lön och fortsatt anställning, under förutsättning att du vill jobba kvar.

I vilket fall som helst har du rätt till lön för tiden som du har arbetat där, och i avsaknad av specificerad lön i ett anställningsavtal så brukar kollektivavtalslöner vara något som man går efter.

Om du vill ha hjälp med att driva frågan vidare så är du välkommen att höra av dig till mina kollegor på telefon.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare