Ärekränkningsbrott

Hej! Om någon pekar ut mig och svart målar mig samt sprider detta vidare (sprider dock inte mitt namn, men med en text samt bild på status jag gjort så det går att kopplas till mig) har person då gjort sig skyldig till brott? I så fall vad för brott?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Brotten om ärekränkning finns reglerade i 5 kap. Brottsbalken (BrB), se här.

Ärekränkningsbrott
I ditt fall låter det som att du kan ha blivit utsatt för brottet förtal. Det är ett ärekränkningsbrott och finns reglerat i BrB 5:1. För att det ska röra sig om förtal ska personen i fråga utpekat dig såsom brottslig eller klandervärd i ditt levnadssätt eller lämnat uppgift som är ägnad att utsätta dig för andras missaktning. Brottet förtal anses fullbordat i samband med att dessa uppgifter hamnat i tredje mans kännedom. Personen ska alltså ha pratat nedvärderande om dig inför andra eller visat bilder/videos som får dig att se klandervärd ut i ditt levnadssätt.

Däremot, om uppgiften som personen lämnat om dig är sann eller att personen hade skälig grund till att lämna uppgifter om dig är det inte fråga om förtal, BrB 5:1 st. 2.

För att det ska kunna röra sig om förtal krävs vidare att de lämnade uppgifterna har begåtts avsiktligen. Personen måste ha utfört handlingen med uppsåt och velat att andra skulle tycke sämre om dig och på så vis skada ditt anseende. Här saknar jag omständigheter för att göra en sådan bedömning.

Råd
Här råder jag dig att försöka prata med personen som sprider uppgifter om dig att sluta och att hens handlande kan utgöra brottet förtal. Slutar personen inte upp med att prata illa om dig inför andra och uppgifterna inte är sanna kan du polisanmäla händelsen. I det fall du är över 18 år är det du själv som får väcka åtal som målsägande. Det är således inte åklagaren som gör detta som utgångspunkt, BrB 5:5.

Vill du få vidare rådgivning och prata med en av våra jurister går det bra att boka tid hos Lawlines Juristbyrå. Du kan boka tid här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du undrar något mer så är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Emma FurwedRådgivare