Arv efter avliden far

Hej.

Har en fråga om arv. Min pappa dog 1996, han har ett helsyskon och ett halvsyskon. De bor i Sundsvall o jag har ingen kontakt med den delen av min släkt. Min farmors man dog för ca 4år sedan, med den mannen hade hon pappas halvsyster. Den andra systern o pappas pappa dog för ca 30 år sedan. Min fråga är:har jag rätt till något arv , då min pappa är borta, alltså har jag hans rätt att få arv? Jag vet inte deras tillgångar med vet att det fanns pengar förr och att jag tror farmor lever idag.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst förstår jag det som att din far har avlidit och att du undrar om du har arvsrätt efter honom. Den kvarlåtenskap han har lämnat efter sig har du och din fars övriga barn rätt till (2 kap. 1 § 1 st Ärvdabalken (ÄB) - här). Om du är det enda barnet har du rätt till all kvarlåtenskap. Om du är ett av flera barn så delar du och dina syskon lika på arvet (2 kap. 1 § 2 st ÄB - här). Trots att du och dina syskon har rätt till kvarlåtenskapen så tillfaller arvet dock din fars efterlevande make, om din far var gift vid tidpunkten för sin död och maken är din mor. Den efterlevande maken ärver allt med fri förfoganderätt, vilket innebär att denne kan använda egendomen till allt förutom att bestämma vad som ska hända med den efter sin egen död. När den efterlevande maken i sin tur avlider så tillfaller arvet dig och dina syskon. Är den efterlevande maken inte din mor så får du ditt arv direkt efter din fars död. (3 kap. 1 § ÄB - här)

För det andra uppfattar jag din fråga som att du även undrar om du har rätt att ärva efter din avlidna farfar. Vid din farfars död var det hans barn som ärvde hans kvarlåtenskap (2 kap. 1 § 1 st ÄB - här). Din far ärvde alltså din farfars tillgångar tillsammans med sina syskon. Om din farmor var gift med din farfar vid tidpunkten för din farfars död har din fars arv tillfallit henne med fri förfoganderätt (3 kap. 1 § ÄB - här) . Detta innebär att din far får sin del av kvarlåtenskapen först när din farmor har gått bort. Eftersom att din far har avlidit så har du och dina syskon arvsrätt istället för honom (2 kap. 2 § ÄB - här). Ni kommer alltså att få dela lika på hans del av din farfars kvarlåtenskap när din farmor har gått bort.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare