Ärver jag min biologiska mamma trots att hon inte hade vårdnaden om mig?

Hej. Jag blev lämnad på barnhem när jag var ett år och kom sedan som fosterbarn till en familj när jag var två och ett halvt. Min biologiska mamma har nu gått bort. Hon har varit sambo i 54 år och har två pojkar i hennes nya liv. Har jag rätt att ärva henne? Gäller sambolagen även när det gäller arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågan du ställer regleras av ärvdabalken (nedan ÄB). Svaret på din första fråga är ja, du har rätt att ärva din biologiska mamma. Bröstarvingar (barn) ärver alltid sina föräldrar, oavsett om din biologiska mamma hade vårdnaden om dig när du var barn eller inte. Detta framgår av 2 kap. 1 § ÄB. Det är bara om man upphör att vara någons barn genom exempelvis adoption som arvsrätten upphör. Du har alltså samma arvsrätt som din mammas två söner, förutsatt att hon inte skrev något testamente innan hon gick bort.

När det gäller fråga om vilken lag som är tillämplig på samboförhållandet mellan din mamma och hennes sambo, är svaret sambolagen, eftersom de inte var gifta. Tillämpliga lagar på arvskiftet är alltså ärvdabalken och sambolagen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa JonssonRådgivare