Ärver min avlidna brors barn lika andel som hans syskon vid en bouppteckning?

Min mamma har avlidit och nu görs det bouppteckning och min fråga är. Vi är 5 syskon varav min äldsta bror är avliden sen 1991 och han har 2 söner. Som hans arvingar ärver dem ju honom och frågan är: Kommer dem att dela på hans arv eller ska övriga arvingar dela sina andelar med min brors 2 söner??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring arv finns i ärvdabalken (ÄB).

För att klargöra denna fråga måste vi beskriva några begrepp först. Närmaste arvingar på grund av släktskap är arvlåtarens avkomlingar, bröstarvingar, arvlåtarens barn får lika lott av arvet enligt 2 kap 1 § ärvdabalken (ÄB). Bröstarvingar räknas till första arvsklassen och är de som ärver "först". Andra arvsklassen ärver om det finns kvar något arv, exempel på detta är barnbarn. Arvlåtarens barn taga lika lott men om barnet är dött så ska dess avkomlingar träda in i dess ställe och taga lika lott, 2 kap 1 § andra stycket ÄB.

Kom ihåg att som huvudregel ärver din mammas efterlevande make, om sådan finns, kvarlåtenskapen och detta enligt 3 kap. 1 § första stycket ÄB. Om inte testamente finns som säger annorlunda men det vet jag ingenting om så jag antar att det inte finns.

Sammanfattningsvis kommer din brors barn kommer ärva hälften var av den del som din bror skulle ha ärvt på grund av att de är hans bröstarvingar, första arvsklassen! Ni kommer inte dela solidariskt på kvarlåtenskapen från din mamma utan du och dina syskon får lika stor del och din brors barn får dela på hans del.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare