Ärver min fru min enskilda firma när jag avlider, och hur mycket kan jag ge bort i gåva till närstående?

1 Ärver min fru min enskilda firma om jag avlider.

2 Hur mycket kan jag ge bort i gåva till närstående.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fråga 1

Om din fru ärver din enskilda firma eller inte beror lite på om du har några särkullbarn eller inte. Om du inte har några särkullbarn är det din fru som ärver allt efter dig med fri förfoganderätt, om inte ett testamente säger något annat. Har du särkullbarn har de alltid rätt att få ut minst sin laglott direkt, har du inte skrivit något testamente kommer de till och med att ärva allt. (3 kap 1 § ÄB).

Om du skulle avlida så kommer företagets tillgångar och skulder att övergå till dödsboet, precis som dina "privata" tillgångar. Dödsbodelägarna kommer då att vara ansvariga för dessa tillgångar och skulder samt för att redovisa skatter och avgifter fram tills att dödsboet är skiftat. Detta sker när dödsbodelägarna delar upp tillgångarna mellan sig, alternativt när skatteverket registrerat bouppteckningen om det är så att din fru är ensam dödsbodelägare. Om din fru nu vill fortsätta driva verksamheten så kan hon välja att registrera verksamheten hos Skatteverket och företagsnamnet hos Bolagsverket. (Verksamt.se). Det finns med andra ord inget som hindrar din fru från att fortsätta driva verksamheten om hon skulle önska, så länge hon är ensam arvtagare. Eftersom en enskild firma är knutet till dig som person jämfört med ett företag som är en juridisk person så kommer hon dock inte kunna behålla samma organisationsnummer, f-skattsedel, olika tillstånd, licenser osv. Hon kommer ärva samtliga tillgångar och skulder som ger henne möjlighet att fortsätta driva verksamheten, däremot inte själva firman "som sådan" eftersom firman är kopplad till just dig.

Fråga 2

Som huvudregel får du ge bort hur mycket du vill, till vem du vill. Det finns vissa typer av skyddsregler för att skydda bröstarvingarnas arv, det vill säga ens (eventuella) barn. Först och främst kan jag nämna att (större) gåvor till ens barn räknas som förtida arv om man inte har skrivit något annat i ett gåvobrev eller testamente. Enligt 7 kap 4 § ÄB kan vidare gåvor som är att likställa som testamente "gå tillbaka" innan man beräknar hur mycket barnen ska få ärva. Denna skyddsregel finns då alltså för att man inte ska kunna skänka bort gåvor och på så sätt minska barnens rätt till arv/laglott. Gåvor som är att likställa med testamente är t ex när man skänker bort något som man får fortsätta använda hur man vill under sin livstid, det blir alltså i praktiken som att man fortfarande äger egendomen tills ens bortgång. Gåvor som dock inte är att likställa med testamente är det som huvudregel fritt fram att skänka bort. Detsamma gäller om man inte har några barn som kan kräva ut sin laglott.

Hoppas att du känner att du fått svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare